Mitsubishi reorganiseert wegens crisis in Azië

TOKIO, 11 MAART. Mitsubishi, nummer vier op de ranglijst van Japanse autofabrikanten, gaat drastisch reorganiseren. Twee assemblagevestigingen in het buitenland (Thailand en Nieuw Zeeland) gaan dicht en 15 procent van het administratieve personeel moet verdwijnen. Het is de bedoeling dat in de drie jaar tot 2001 de kosten omlaag gaan met 350 miljard yen (5,7 miljard gulden).

De crisis in enkele Aziatische landen is de grootste boosdoener. Van de Japanse autoconcerns is Mitsubishi het meest actief in Azië. Bovendien blijken de prognoses van het concern over de verkoop in eigen land veel te optimistisch. De verkoop in Japan komt dit boekjaar, dat eind deze maand afloopt, uit op 516.000 auto's, 20 procent minder dan geraamd.

Al met al verwacht Mitsubishi dit boekjaar een verlies van 60 miljard yen. Dat is een aanzienlijk slechter resultaat dan de winst voor belasting van 15 miljard yen waar het in november vorig jaar nog van uitging. De maatregelen moeten in 1998-1999 resulteren in een positief resultaat.

De plannen hebben geen gevolgen voor de voorgenomen investering in NedCar in Born, waar Mitsubishi samen met Volvo auto's maakt. Eind vorige maand kondigde Mitsubishi aan een miljard gulden te zullen steken in een assemblagelijn voor de productie van de Spacestar, een nieuw model van de Japanse fabrikant. Een woordvoerder van Mitsubishi Motor Sales Nederland in Hoofddorp verklaarde dat de fabrikant in Europa goed draait en dat de investeringsplannen voor Born gewoon doorgaan. (AFP, ANP)