Groei HMG blijft achter bij verwachting

HILVERSUM, 11 MAART. Holland Media Groep (HMG) heeft een stroef jaar achter de rug. Door de tegenvallende samenwerking met TV10 en aanzienlijk hogere lasten bleef de groei achter bij de verwachtingen. De exploitant van RTL4 en -5, Veronica, Veronica FM en Holland Media House heeft voor dit jaar “ingrijpende kostenreducties en drastische veranderingen” op de agenda staan.

Een woordvoerder wil nog niet kwijt welke dat zijn. Het gerucht dat Veronica uit de HMG-groep zou stappen, verwijst hij naar het rijk der fabelen. “Klinkklare onzin, maal tien.”

HMG behaalde vorig jaar een nettowinst van 10,1 miljoen gulden, inclusief een eenmalig belastingvoordeel van 3,8 miljoen. Een jaar eerder bedroeg de winst 0,3 miljoen.

Het mediaconcern voerde de omzet vorig jaar op met bijna 50 miljoen gulden tot 807 miljoen. HitRadio Veronica, in 1996 nog het probleemkindje, heeft de stijgende lijn te pakken. Het marktaandeel bleef in 1997 wel steken op 3 procent. Sinds Veronica FM, zoals het sinds 1 januari heet, op de FM-golf zit, is dat aandeel gestegen tot 4,5 procent.

Het gemiddelde marktaandeel van de tv-groep daalde met 1,5 procent tot 34,4 procent. RTL4 bleef marktleider, maar het aandeel daalde met 1,5 procent tot 20,2 procent. RTL5 ging nog iets harder achteruit, 3,9 procent tegenover 6 procent in 1996. Veronica maakte een deel van dit verlies goed door haar aandeel te vergroten met 2,1 procent tot 10,3 procent. (ANP)