Ahold hoopt op 2 miljard bij emissie

ZAANDAM, 11 MAART. Supermarktconcern Ahold gaat deze maand zijn aandelenkapitaal uitbreiden met een emissie van 30 miljoen nieuwe aandelen. Ahold (in Nederland eigenaar van Albert Heijn) verwacht 2 miljard gulden binnen te halen, voor een deel bij particuliere beleggers in Nederland.

Het bedrag is bestemd voor de financiering van 'kleinere' overnames. Bijna de helft (865 miljoen gulden) is in januari al uitgegeven aan winkels in Argentinië en Chili. Een ander deel zal misschien nodig zijn om het 50-procentsbelang van de activiteiten in Polen over te nemen van Metro. Deze grote Duitse concurrent verkreeg dat belang bij de recente acquisitie van Allkauf, de oorspronkelijke partner van Ahold.

Ahold en Metro, dat in Polen ook aanwezig is met Makro-winkels, willen in ieder geval niet samen verder. Een van de twee zal zijn belang moeten verkopen. Ahold verwacht de onderhandelingen “binnen een paar weken” af te ronden. De winkels in Polen, waar alle grote Europese spelers hevig concurreren, maken nog verlies. Maar Polen (40 miljoen inwoners) is wel een van de slechts vijf Europese landen waar Ahold actief is.

Ahold maakte gisteren bekend dat de omzet over 1997 voor het eerst boven de 50 miljard gulden is uitgekomen. Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven van Ahold verwacht voor 1998 een “belangrijk” hogere nettowinst en winst per aandeel, wat neerkomt op een stijging van 12 tot 20 procent. De magische grens van 1 miljard gulden wordt daarmee doorbroken.

De omzet in 1997 van 50,6 miljard gulden lag 38 procent hoger dan die in 1996, vooral omdat de grote Amerikaanse keten Stop & Shop (gekocht in juni 1996) dit keer volledig was opgenomen in de cijfers. De nettowinst steeg met 48 procent tot 934 miljoen gulden. De winst per aandeel kwam uit op 1,77 gulden, een stijging van 25 procent. Zonder het gunstige effect van de hoge dollarkoers groeide de winst per aandeel met 15 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 48 procent tot 1,8 miljard gulden.

Om een dergelijke groei vol te kunnen houden, zal Ahold zich ook dit jaar weer op het overnamepad moeten begeven, zei Van der Hoeven bij zijn toelichting. De internationale concentratie van winkelketens zet zich versterkt door en Ahold moet mee om bij de top-5 in Amerika te blijven horen. “Maar we gaan geen paniekvoetbal spelen”, zei Van der Hoeven. In de Verenigde Staten, waar Ahold 55 procent van zijn omzet behaald, is het jachtterrein wel uitgebreid van de oostkust tot het midden-westen.

Over de plannen voor bankieren in de Albert-Heijnwinkels was Van der Hoeven gisteren voorzichtiger dan twee weken geleden bij een lezing in Leeuwarden. “Albert Heijn denkt altijd aan uitbreiding van de dienstverlening. Maar er zijn nog geen concrete plannen. We zijn nog niet met de Nederlandsche Bank in gesprek.”