Poging om tramtunnel te behouden

DEN HAAG, 10 MAART. Een deel van de in aanbouw zijnde tramtunnel in de Haagse binnenstad wordt volgepompt met water om te voorkomen dat het bouwwerk instort.

Dat gevaar is afgelopen weekeinde ontstaan door een groot lek in de waterwerende laag van de tunnel. De herstelwerkzaamheden zullen zeker enkele dagen in beslag nemen. Tot die tijd kan er geen tramverkeer over de Kalvermarkt rijden.

Aan weerszijden van de tunnel zijn damwanden in de grond geplaatst waartussen de tunnel wordt gebouwd.

Een betonnen laag, een zogenoemde groutboog, moet voorkomen dat grondwater de tunnel binnendringt. In die laag is veertien dagen geleden een lek ontstaan. Maar volgens de gemeente was er aanvankelijk sprake van “een stabiele situatie”.

Afgelopen weekeinde stortte onverwachts een deel van het wegdek op de Kalvermarkt, voor het stadhuis in Den Haag, in.

De afgelopen dagen stroomde een hoeveelheid van 140 duizend liter water per uur de tunnel binnen waardoor het gevaar dreigt dat het ondergrondse bouwwerk zal instorten.

Vandaag worden twee extra wanden in de tunnel geplaatst. Daarna pompt de brandweer de tunnel over een lengte van zestig vol water om de druk aan buiten- en binnenkant gelijk te krijgen. Vervolgens moet het lek met een betoninjectie worden gedicht.

Het is nog niet duidelijk wat de financiële gevolgen van de herstelwerkzaamheden zullen zijn noch wie er voor de kosten moet opdraaien. “Alles is eerst gericht op de veiligheid”, aldus een woorvoerder van de gemeente.

Het is de bedoeling dat de tramtunnel, die een totale lengte zal krijgen van 1.250 meter, in het jaar 2000 in gebruik wordt genomen. De totale kosten van het project zijn geraamd op 282 miljoen gulden, waarvan het rijk 192 miljoen gulden betaalt.