...MAAR MAURICE BLIJFT BEKENDE NEDERLANDER

De 'methode De Hond' is bekend geworden in de jaren zeventig toen de VARA als eerste omroep begon opiniepeilingen een plaats te geven in programma's als In de Rooie Haan. De bedenker van de methode, Maurice de Hond, is zelf inmiddels al veel bekender dan zijn methode. De sociaalgeograaf richtte in 1975 (samen met PvdA-politica Hedy d'Ancona) zijn eerste adviesbureau op.

In 1980 werd hij directeur van Inter/View, waar hij in 1986 president-commissaris werd toen het bedrijf naar de beurs ging. Sinds 1995 is hij directeur informatietechnologie en nieuwe media bij uitgeverij Wegener Arcade. De Hond, die ook nog scheidsrechter betaald voetbal is geweest, geeft vaak lezingen over het gebruik van het Internet. Op dat Internet kan ook het nodige over hemzelf worden gelezen (www.maurice.nl). Te vinden zijn nog de verhalen die min of meer bekende Nederlanders zoals televisiepresentator Frits Barend, oud-scheidsrechter Ignace van Zwieten en Europarlementariër d'Ancona schreven ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag, 8 oktober vorig jaar. Wie intussen is twijfelt aan de onfeilbaarheid van De Hond, moet vooral de bijdrage van Hedy d'Ancona nog eens opslaan. “Maurice is de enige man in m'n leven die me nooit hoefde te overtuigen van zijn gelijk.”