Drop verliest terrein aan kauwgum

ZEIST, 9 MAART. Het dropje verliest terrein aan kauwgum. Vorig jaar is er in Nederland voor 294 miljoen gulden drop gekocht, 2 miljoen gulden minder dan in 1995. In de afgelopen twee jaar groeide de omzet van kauwgum met 19 miljoen gulden tot een bedrag 224 miljoen gulden. In 'volume' is het verschil nog steeds groot: 32 miljoen kilo drop tegen bijna 5 miljoen kilo kauwgum.

Dit blijkt uit cijfers van het studiecentrum snacks en zoetwaren (SSZ) die afgelopen weekeinde zijn gepubliceerd. De gemiddelde Nederlander snoepte en snackte vorig jaar 35 kilo per persoon. Het totaal van 551 miljoen kilo was 1,3 procent meer dan 1996.

Aan chocolade werd vorig jaar 71 miljoen kilo veroberd, aan suikerwerk 101 miljoen kilo, aan koekjes 276 miljoen kilo en aan hartige hapjes als pinda's of chips ruim 100 miljoen kilo.

Het verkochte volume vertegenwoordigt een waarde van iets meer dan 6 miljard gulden. In de zoetwaren blijft drop (gemeten naar geld) met 24 procent de marktleider. Kauwgom is tweede met 19 procent. Pepermunt en gom-artikelen als bijvoorbeeld winegums hebben beide een aandeel van 12 procent. Het meeste snoep wordt verkocht in supermarkten (63 procent).