ABN Amro: fraude niet belangrijker dan wanbetaling

AMSTERDAM, 9 MAART. ABN Amro ontkent dat de stroppen door fraudezaken bij de bank een aantal jaren de verliezen op wanbetalende klanten hebben overtroffen.

De bank reageert daarmee op uitlatingen van haar eigen hoofd investor relations, F. Bedaux, die vorige week op een symposium een aantal opmerkingen maakte over de invloed van fraudes op de financiële gang van zaken. Bedaux onderhoudt de reguliere contacten met financiële analisten en (grote) beleggers in aandelen ABN Amro. Hij heeft uit hoofde van zijn functie toegang tot gedetailleerde informatie over de financiën van de bank, zo zegt een woordvoerder van ABN Amro.

Enkele uitspraken van Bedaux stonden afgelopen zaterdag in Het Financieele Dagblad. De ABN Amro-woordvoerder noemt “een deel van de feiten zwaar overdreven”. Dat gaat met name om de opvatting dat de controle op operationele risico's bij de bank, zoals beveiliging tegen fraudes door klanten en of eigen medewerkers, de afgelopen jaren te weinig aandacht heeft gekregen. Het is niet de taak van Bedaux om zich uit te laten over operationele risico's, aldus de ABN Amro-woordvoerder.

Banken maken geen expliciete melding van hun stroppen door fraudes en door klanten die hun kredieten niet terugbetalen. Banken vrezen dat het vertrouwen van het sparende en beleggende publiek wordt geschaad door openheid over stroppen en malversaties.

Een goede indicatie voor de (inter)nationale kredietstroppen bij ABN Amro is het bedrag van 1,2 miljard gulden dat de bank vorig jaar reserveerde in het kader van “waardeveranderingen van vorderingen”.

De uitspraken van Bedaux raken een gevoelige snaar na de commotie twee jaar geleden over enkele grote fraudezaken bij ABN Amro, waaronder één op het kantoor aan de Amsterdamse Sarphatistraat (schade: 25 miljoen gulden) en een ander op de afdeling buitenlands betalingsverkeer van het kantoor in de Vijzelstraat.

Banken proberen (interne) fraudezaken doorgaans buiten de publiciteit af te wikkelen. Over 1996 meldden de Nederlandse banken pogingen tot oplichting door klanten voor een bedrag van ongeveer 1 miljard gulden.