Veel anti-pop om weg te zappen bij Tracks + Traces

Concert: Tracks + Traces Festival; People Like Us, Kreidler, David Shea en Concorde 3000. 6/3 Paradiso, Amsterdam. Vanavond: met June Of 44, Donkey, Harmonia Ensemble en The Tiger Lillies.

Een nieuw festival voor ongewone muziek, beloofde Paradiso bij het tweedaagse Tracks + Traces. Voor de verandering zou er eens geen harde muziek gemaakt worden en de waan van de dag mocht geen rol spelen bij de programmering. Onwillekeurig kreeg toch het onuitroeibare Tegentonen-virus weer vat op de openingsavond van een evenement dat, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, nogal eenkennig was in de zoektocht naar diversiteit. Doorgewinterde Tegentonen-gangers voelden zich er onmiddellijk thuis; niet-ingewijden in de wondere wereld van de anti-popmuziek werden vooral bij de verplichte audiovisuele nummers de zaal uitgejaagd.

De onder de 'nom de plume' People Like Us werkende Vicky Bennett bracht een veelbelovende combinatie van alledaagse televisiebeelden en banale popsingletjes, gevonden op de vuilnishoop van de populaire cultuur. Zo draaide ze het oubollige Theme From Deer Hunter van The Shadows terwijl beelden uit het Engelse kinderprogramma Teletubbies op het scherm werden vertoond; een opeenstapeling van banaliteiten die juist door de combinatie iets extreems kreeg. Het trucje werkte niet lang, want Bennetts videotape miste de dynamiek om te rechtvaardigen dat de Teletubbies telkens weer over het scherm hobbelden. De doorsnee televisiekijker zou ze allang hebben weggezapt.

Ronduit treurig was de vertoning van de New Yorkse 'componist' David Shea, een aan knopjes draaiende kantoorklerk die zijn voorgekookte herrie liet samengaan met uiterst onsmakelijke Japanse geweldfilms van het type 'gangster houdt kleuter aan de haren uit het raam van de auto en trapt nog eens flink het gaspedaal in.' Zoiets leek tien jaar geleden misschien nog heftig, maar getuigt nu van een voyeuristische benepenheid die niet thuishoort op een door het Amsterdams Fonds voor de Kunst gesubsidieerde festival.

Gelukkig was er na al die ingeblikte ongein ook levende muziek, tussen house en voortkabbelende new age-elektronica door het uit de resten van de easy tune voortgekomen duo Concorde 3000 en in het verlengde van de zogenaamde Krautrock door Kraftwerk-discipelen Kreidler.

Het onbewogen en onbeweeglijke viertal speelde schijnbaar emotieloze instrumentals waarin de aandacht gelijkelijk was verdeeld over een metronomische ritmesectie en een bliepende en knorrende batterij synthesizers. Ondanks de verwijzing naar het brommermerk in de groepsnaam, hadden de vier saaie mannen geen enkele haast en kreeg hun weldadig slome muziek de precisie van een Zwitsers uurwerk. Het zwaartepunt van opmerkelijke muziek ligt bij Tracks + Traces hopelijk op het programma van vanavond.