Nettoprijzen nieuwe auto's het laagst in Nederland

Vergeleken met andere Europeanen zijn Nederlanders goedkoop uit bij de aanschaf van een nieuwe auto. Althans, netto. Voor 35 van de 72 meest gangbare modellen betaalt de koper in Nederland het laagste bedrag. Maar door de hoge Nederlandse belasting op nieuwe personenauto's en motorrijwielen (45,2 procent) komt het eindbedrag toch meestal hoger uit dan elders.

Opvallend is dat de nettoprijzen van nieuwe auto's binnen de EU aanzienlijk verschillen. Ze variëren zeker 20 procent of meer, behalve voor Audi. Bij 16 van de 72 modellen liggen de prijzen zelfs 40 procent uiteen. Vooral bij Volkswagen, Ford en Peugeot kunnen de verschillen flink oplopen. Britten betalen het meest, gevolgd door de Ieren. De hoge prijzen in in Groot-Brittannië zijn een direct gevolg van de stijging van het Britse pond.

De prijsverschillen zijn in de tweede helft van vorig jaar toegenomen. Sommige autoproducenten noemen de wisselende geldkoersen als oorzaak. De Europese Commissie heeft haar twijfels. De invoering van de euro zal uitwijzen of dit argument van de industrie houdbaar is. De Commissie moedigt burgers aan klachten in te dienen als ze worden gehinderd in de aanschaf van een auto in een goedkoper EU-land.