Autogas vaak minder super

De belangstelling van automobilisten voor een auto die rijdt op het milieuvriendelijke LPG is tanende. Sinds begin jaren '90 de aanschaf van een gastank fors duurder werd, is het aantal auto's dat op gas rijdt gehalveerd.

Toch blijft autogas voor een grote groep automobilisten voordeliger dan benzine, zei het dat het omslagpunt - het aantal kilometers per jaar dat iemand moet rijden voordat hij op zijn autogasuitrusting gaat verdienen - hoger is komen te liggen. Het keerpunt ligt nu op 25.000 kilometer, terwijl in het verleden 17.000 kilometer de grens was.

Het voordeel van autogas zit in de brandstofprijs: die ligt zo'n 1,50 gulden lager dan die van benzine en 0,75 gulden onder de dieselprijs. De installatie van een gastank brengt wel extra kosten met zich mee, afhankelijk van het type zo'n 2.500 tot 3.800 gulden. Daarnaast is de motorrijtuigenbelasting voor een auto met gastank 1340 gulden per jaar hoger dan voor een benzine-auto. Wie een milieuvriendelijke, maar duurdere, derde generatie gastank (type G3) aanschaft, krijgt 250 gulden korting op dat bedrag. Tegen het verschil in aanschaf met een G2-tank - ruim duizend gulden - weegt dat voor de meeste automobilisten niet op. De als stimulans bedoelde maatregel ten bate van het milieu schiet daarmee zijn doel voorbij.

De automobilist rijdt namelijk niet op gas voor het milieu. “Dat geldt slechts voor één op de tien LPG-rijders”, zo blijkt uit onderzoek van de branche, zegt B. Valkenburg, marketingdirecteur van Shell-dochter BK-Gas. “De overige 90 procent doet het vooral voor het geld.”

Sterker nog, de doorsnee automobilist is pas bereid om op LPG over te stappen, wanneer hem dat op jaarbasis tenminste 1.000 gulden bespaart ten opzichte van benzine, wees hetzelfde onderzoek uit. Om dat punt te bereiken moet iemand jaarlijks zo'n 40.000 kilometer afleggen. Nederland heeft ongeveer 200.000 autobezitters, die op benzine rijden, terwijl ze met LPG meer dan 1.000 gulden per jaar goedkoper uit zouden zijn.

Wie nog forser wil besparen, doet er goed aan een tweedehands auto met een gastank te kopen. Autohandelaren berekenen de installatiekosten van die tank meestal niet door in de verkoopprijs van de auto, waardoor de bestuurder alleen het verschil in motorrijtuigenbelasting hoeft terug te verdienen. Het omslagpunt ligt dan een stuk later, op circa 10.000 kilometer per jaar.

Tot ontsteltenis van de LPG-producenten, waaronder BK-Gas, blijft het aantal verkochte LPG-systemen dalen. In 1997 werden er 41.000 verkocht, zes procent minder dan het jaar ervoor. Voor de prijsverhoging van gastanks, begin jaren '90, werden jaarlijks nog zo'n 90.000 auto's met een tank uitgerust.

Het wagenpark dat op LPG rijdt is nu zo'n 350.000 voertuigen groot, goed voor zo'n zes procent van het totale brandstofverbruik in Nederland. Het milieubeleidsplan van de regering streeft echter naar een aandeel van zeven tot tien procent in 2010, maar het ziet er met de huidige trend niet naar uit dat dat percentage nog wordt gehaald.

BK-Gas en de Stichting Autogas Nederland starten later dit jaar samen een campagne, die autodealers moet aanzetten meer auto's met een gastank te verkopen.

Wie zelf voor zijn eigen auto wil berekenen bij hoeveel kilometer per jaar de overstap op autogas lucratief wordt, kan een test doen op internet. Het adres is: http://www.autogas.nl