Snelheid aan banden gelegd

ROTTERDAM, 6 MAART. Wereldkampioen Jacques Villeneuve, kopman bij Williams, heeft zo zijn twijfels over de maatregelen waarmee de internationale automobielfederatie (FIA) meer amusement voor de toeschouwer en een grotere veiligheid voor de coureurs beoogt. “Het is alsof je door zand rijdt.

Als de wagen eenmaal begint te glijden, heb je geen grip meer.'' Doordat de verplichte profielbanden minder grip hebben dan de oude slicks, vreest Villeneuve het ergste. Vaststaat dat de bolides met profielbanden met hogere snelheden van de baan raken als ze eenmaal in een slip zijn geraakt.

Aan de vooravond van het 49ste seizoen is de snelheid rigoureus aan banden gelegd. De tweeëntwintig coureurs die zondag in Melbourne van start gaan, raegeren verschillend op de nieuwe spelregels die de FIA heeft bedacht.

Profielloze banden mogen niet meer worden gebruikt; de vier groeven in de achterbanden en de drie groeven die in de lengterichting in de voorbanden zijn gesneden, resulteren in zeventien procent minder loopvlak, dus minder grip. De slicks die vooral in de bochten hoge snelheden mogelijk maakten, zijn verleden tijd. Doordat de wagens twintig centimeter smaller zijn dan vorig jaar is er minder downforce, de neerwaarts drukkende kracht die auto's bij hoge snelheden op de weg houdt.

Volgens Michael Schumacher (Ferrari) pakken de maatregelen minder drastisch uit dan menigeen veronderstelt. “Alleen in langzame bochten is de snelheid lager vanwege de verminderde grip bij het accelereren. Maar in de snelle bochten is er nauwelijks verschil.” Mika Salo (Arrows) daarentegen beschouwt de nieuwe auto's als “een lachertje in de snelle bochten”.

De remweg van de auto wordt volgens Schumacher als gevolg van de verminderde grip van de banden “niet essentieel langer, misschien een meter of vijf”. Zijn landgenoot Heinz-Harald Frentzen (Williams) moet naar eigen zeggen 15 tot 20 meter eerder in de remmen. Eén ding is zeker: dit seizoen zal in de bochten meer worden ingehaald.

De Fransman Jean Alesi (Sauber) begint in Melbourne aan zijn tiende seizoen in de Formule I en is na het vertrek van Gerhard Berger met 135 grandprixwedstrijden de meest ervaren coureur. “We moeten niet vergeten wat er met Senna is gebeurd”, zei hij onlangs met verwijzing naar Ayrton Senna, die in 1994 dodelijk verongelukte tijdens de GP van San Marino. “Daarom stellen de uitlatingen van sommige rijders me zo teleur.”