Macintosh: mobiele telefoon winstmaker

AMSTERDAM, 5 MAART. De sterk groeiende verkoop van mobiele telefoons in Nederland heeft eerder dan verwacht een bijdrage geleverd aan de resultaten van detailhandelsconcern Macintosh. De nieuwe dochter BelCompany, die is begonnen in 1996, maakte het afgelopen jaar al winst. Met BelCompany en Halfords is Macintosh de nummer twee en drie in Nederland voor de verkoop van abonnementen en telefoons (na PTT Telecom).

Vorig jaar steeg het aantal mobiele-telefoonaansluitingen met 660.000 tot 1,5 miljoen, dit jaar verwacht Macintosh een stijging met 1 miljoen aansluitingen.

De Macintosh Retail Group, gevestigd in Maastricht, maakte vanochtend de jaarcijfers bekend. De nettowinst steeg van 2,7 miljoen gulden in 1996 naar 41 miljoen gulden vorig jaar. Ongeveer de helft daarvan was te danken aan een boekwinst op de verkoop van een 1-procents-belang in Libertel. Het bedrijfsresultaat steeg van 16 tot 40 miljoen gulden, de omzet nam met 258 miljoen gulden toe tot 1,3 miljard gulden. De winst per aandeel uit gewone bedrijfsvoering steeg van 1,01 gulden tot 2,34.

“We hebben een stap in de goede richting gezet, maar zijn er nog lang niet”, zei bestuursvoorzitter drs. G.J. Beijer in een toelichting. “We streven naar een nettowinst van 3 procent van de omzet.” Dat percentage was vorig jaar 1,6 tegen 0,7 in 1996.

De koers van het aandeel steeg vanochtend na de bekendmaking van de cijfers. Rond het middaguur was de koers 52 gulden, 1,50 gulden hoger dan gisteren. Voor volgend jaar verwacht het concern een hogere winst dan het afgelopen jaar en een omzetstijging van ongeveer 8 procent.

Macintosh (7.300 medewerkers) is actief in drie sectoren: kleding (Superconfex) en schoenen (Manfield), wonen (Kwantum, Piet Klerkx) en automotive (Halfords). In Nederland deden vrijwel alle sectoren het goed. De zware verliezen bij Superconfex van '96 waren vorig jaar beperkt.