Fort Saganne

Fort Sagan (Alain Corneau, Frankrijk, 1984). TV5, 20.00-21.30, vervolg om 22.30-24.00u.

Met zijn jongste film, Le cousin, is de Franse filmmaker Alain Corneau (1943) vorig jaar teruggekeerd naar zijn oude liefde, de film noir in de politiesfeer. In dit genre was hij in de jaren zeventig zijn carrière ook begonnen, met als onbetwist hoogtepunt Série noire uit 1979, met Patrick Dewaere als ongelukkige boef. Tussendoor heeft Corneau echter ook anderssoortige films gemaakt, waarvan Tous les matins du monde uit 1993, een verhaal over muziek en onsterfelijkheid, verreweg de beste en de bekendste is.

Fort Saganne, dat TV5 vanavond vertoont in het kader van zijn eerste filmavond nieuwe stijl, is echter veel minder bekend en, voor zover ik weet, in Nederland niet of nauwelijks vertoond. Op zich lijkt dat merkwaardig, want de rolbezetting is eerste klas: Gérard Depardieu en Cathérine Deneuve rukken aan voor de vertolking van dit drama over liefde en leed in de dagen van het Franse koloniaal imperium.

We schrijven 1911: de jonge luitenant Charles Saganne dient bij de Franse troepen in de Sahara, waar hij ontegenzeggelijk gedijt, al blijft het wat tobben met de vrouwen. Inlandse dames noch de dochters van de garnizoensstadsbourgeoisie vermogen hem te boeien. Tijdens een kort verblijf in Parijs ontmoet Saganne echter de schrijfster en feministe Louise Tissot (Cathérine Deneuve). En daarmee is het dilemma van de film geboren: de keus tussen de verlokkingen van Tissot, en die van de Sahara.

Fort Saganne ziet er prachtig uit: de Sahara is zelf een van de hoofdrolspelers in de film geworden. Wel is de film een beetje erg lang: drie uur. Zoals meestal raakt de kijker toch wat minder verliefd op de beelden dan de regisseur die vond dat het niet korter kon.

TV5 zendt de film vanavond in twee delen uit, onderbroken door een portret van Depardieu en een nieuwsuitzending. Het is de bedoeling dat de filmavond van TV5, zoals gewoonlijk in het Frans ondertiteld, voortaan twee speelfilms van standaardlengte zal bevatten, waarvan er een deel uitmaakt van een cyclus. De cyclus Depardieu gaat volgende week verder met Camille Claudel uit 1988 van Bruno Nuytten en Marilyn Goldin.