Design

Going Dutch

Het idee kreeg Annelies Swart tijdens haar studie aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven. Een kunststof verpakking voor bloemen, die in een tweede leven dienst zou doen als vaas. Fabrikant Cosmostar zette het ontwerp om in een commercieel product: een opaque standaard, waarin de gekleurde handgreep van het boeket als vaas verdwijnt. Weliswaar is er een akelige gelijkenis met de tweedelige glazen vaas die ontwerper Willem Noyons eerder produceerde, maar het idee van de dubbele functie was aan dat ontwerp vreemd. En met een winkelprijs van ƒ 12,50 is het misschien een dure verpakking; het blijft een uiterst betaalbare manier om een boeket op tafel te kunnen zetten.

*Info: Cosmostar bv, Postbus 44, 2420 AA Nieuwkoop, 0172-571551

Strida 2

In opgevouwen toestand is het een wandelstok op wielen; uitgevouwen is het een driehoekig aluminium fietsje aangedreven door een vetvrije tandriem. Ontwerper Mark Sanders studeerde enkele jaren geleden af aan the Royal College of Art in Londen met het eerste model voor de Strida. Producent Roland Plastics zag de mogelijkheden van dit typische vouwfietsje in een markt die gedomineerd wordt door bestuurders van de Golf GTi: niet-fietsers met een 'design sensibility', die dit 10 kilo zware vervoermiddel uit de kofferbak van hun auto kunnen halen als de stad geen doorgang meer geeft aan gemotoriseerd verkeer. Roest heeft geen vat op de elegante constructie, die in amper tien seconden tot een forse paraplumaat wordt teruggebracht en weer achter het reservewiel verdwijnt.

*Info: Roland Plastics Ltd., Woodbridge, Suffolk UK, 00 44 1728 747777 (http://www.rolandplas tics.co.uk/plastics/)

Droge wastafel

Het bekendste product dat Hella Jongerius in de afgelopen jaren ontwikkelde is ongewtijfeld haar zachte 'rubberen' vaas: een product dat in al zijn eenvoud model staat voor het Nederlandse no-nonsens design dat onder het label Droog Design internationaal en met veel succes wordt gepresenteerd. Recenter voegde zij daar flexibele wasbekkens aan toe, gemaakt van zacht poly-urethaan en opgebouwd uit twee halve bollen.

De kleinste variant is aan de uiteinden samengeknepen waardoor een ovale vorm ontstaat. Beide producten onderscheiden zich door hun aanraakbaarheid en de ongebruikelijke normaliteit.

Ze worden gedistribueerd door de firma DMD, die een belangrijke rol speelt in de verspreiding van het droogste Droog Design over de wereld.

*Info: DMD bv, Parkweg 14, 2271 AJ Voorburg,: 070-3864038

Anti-Rolex

In de ontwerpwereld is het inmiddels een begrip geworden: 'swatchitisation'. En de associatie is geen gunstige. Het recept is simpel: Neem een standaardproduct en vraag een willekeurig grote groep ontwerpers om variaties op het stramien. Fabrikant Swatch redde met deze formule de Zwitserse horloge-industrie. Het zette de Italiaanse ontwerper Alessandro Mendini aan het roer van een groep jonge honden, die eindeloos nieuwe varianten verzonnen op het kunststof horloge met de prijs van een simpel accessoire. De anti-Rolex won snel terrein en gaat al vele jaren in miljoenen over de wereld. Met design heeft het allemaal niet veel meer te maken, maar de Swatch is betaalbaar, vervangbaar en altijd naar persoonlijke smaak of mode te koop.

Afgelopen maand introduceerde het bedrijf in Nederland een nieuwe lijn: de Skin. Vliesdun is de plastic band, amper dikker het uurwerk. Na vijf jaar ontwikkeling slaagde Swatch erin een horloge te maken dat zich slechts 3.9 milimeter van de pols verheft.

De techniek werd met grote moeite afgekeken van een gouden prototype uit 1979, dat overigens half zo dik was. Maar met een verkoopprijs van 170 gulden laat de Skin dit unieke exemplaar eenvoudig de hielen zien. Het wachten is nu op de horde ontwerpers die de Skin telkens nieuwe huiden gaan geven. Want Swatch zou Swatch niet zijn als men zich tevreden zou stellen met een zo neutrale enkeling.

*Verkoop: Swatch Stores Amsterdam en Rotterdam, warenhuizen en juweliers.

High-tex

Bij uitgeverij Thames & Hudson verscheen onlangs 'Techno Textiles. Revolutionary textiles for fashion and design'. Het boek documenteert op uiterst levendige wijze de laatste stand van de ontwikkeling op textielgebied: intelligente weefsels die hun toepassing vinden in de medische sector, de mode, architectuur, transport, meubels, ruimtevaart en vele andere gebieden. “Gecombineerd met de meest geavanceerde technologie kunnen de nieuwe textielen flexibele oplossingen leveren voor een optimistische toekomst”, aldus Sarah Braddock en Marie O'Mahony. Want of ze nu onzichtbaar onder het wegdek liggen om lekkage of scheuren te voorkomen, of prominent over de catwalk van Parijs paraderen: zonder Tyvek, Kevlar, Isowave en Pyrofil is de moderne beschaving reddeloos verloren.

*Techno Textiles. Uitg. Thames & Hudson, ISBN 0 500 23740 9, ƒ 112

Informatie voor deze rubriek kunt u sturen naar Agenda NRC Handelsblad, Postbus 8987, 3009 TH Rotterdam, of e-mailen naar: weekagenda@nrc.nl