BolsWessanen doet drankentak in verkoop

De Bokma, Pisang Ambon en Bordeaux zijn te koop, maakte voedingsconcern BolsWessanen gisteren bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Topman Zondervan beloofde een jaar vol actie.

AMSTERDAM, 5 MAART. Topman Mac Zondervan nadert het einde van zijn toelichting op de jaarcijfers in een hotelzaaltje in Amsterdam als er een bericht binnenkomt. In de digitale wereld verspreidt de bekendmaking van een overname zich in een paar minuten. BolsWessanen koopt een kaasfabriek in Polen, luidt het bericht.

Weet u daar iets van, vraagt een journalist aan de bestuursvoorzitter van BolsWessanen. “Wij praten met heel veel partijen”, zegt Zondervan, die net uitgebreid heeft uitgelegd hoe kritisch BolsWessanen kijkt naar kandidaten. Het overnemen van leuke kaas- of snackfabrieken voor een redelijke prijs is niet zo makkelijk, is zijn boodschap. Er zijn vorig jaar een paar mogelijke deals afgeketst omdat de prijs te hoog was.

Vijf minuten later krijgt de vraag een vervolg. Meneer Zondervan, er is een persbericht van Numico (de nieuwe naam van Nutricia) dat ze in Polen een kaasfabriek aan BolsWessanen hebben verkocht. Weet u daar iets van? “We zijn met Nutricia in gesprek”, zegt Zondervan.

Zondervan beloofde gisteren dat 1998 een jaar vol actie zal worden voor BolsWessanen. Het eerste actiepunt, een overname in Polen, viel samen met zijn persconferentie. Het tweede kondigde hij zelf aan: de drankentak wordt verkocht, zo snel mogelijk. Dat Bols (jenevers en likeuren) en een wijnhandel in Bordeaux (Grands Terroirs Associés) te koop waren, was al jaren bekend. Maar het concern wilde tot nu toe pas verkopen als het geld nodig zou zijn voor een grote overname (paar honderd miljoen) van een fabriek in de hoofdactiviteiten: kaas of snacks, gezondheidsvoeding of delicatessen.

BolsWessanen, het product van een door beleggers en analisten nog altijd met scepsis bekeken fusie van Bols en Wessanen in 1993, maakte gisteren de jaarcijfers over 1997 bekend. De nettowinst steeg met 23 procent van 164 tot 203 miljoen gulden. Omdat er vorig jaar een bijzondere post was van 20 miljoen, is de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening gestegen met 10 procent. De winst per aandeel steeg van 2,19 tot 2,38 gulden. De omzet groeide van 4,7 miljard gulden tot 5,6 miljard. Iets minder dan de helft van die omzet- en winst-stijging was te danken aan de hoge koers van de dollar en het Engelse pond.

Voor 1998 verwacht het concern een gelijk resultaat als dit jaar, een mededeling die door beleggers met teleurstelling werd ontvangen. De koers van het aandeel op de Amsterdamse beurs daalde gisteren met ongeveer zes procent. Hoewel de resultaten bij de meeste onderdelen van het concern dit jaar zullen verbeteren, stagneert de winst door twee eenmalige posten. De introductie van een nieuwe merkkaas in Engeland - een cheddar-kaas met de naam Maidwell - zal het bedrijfsresultaat met ongeveer 7 miljoen gulden drukken. En de winst van de wijnhandel, die een “superjaar” achter de rug heeft, zal terugvallen tot een normaal niveau. Vorig jaar was de vraag naar betere wijn wereldwijd zo groot dat de oogsten van 1996 en 1995 snel waren uitverkocht en er ook gaten werden geslagen in oudere voorraden.

Hoeveel Bols en de wijnhandel, marktleider in de betere Bordeaux, gaat opbrengen is niet duidelijk omdat het concern geen aparte cijfers geeft voor beide onderdelen. Schattingen lopen uiteen van 500 miljoen tot 1 miljard gulden. Tezamen behaalden de 'dranken' dit jaar een bedrijfsresultaat van 87 miljoen gulden bij een omzet van 830 miljoen gulden (in 1996 was dat 56 miljoen bij een omzet van 709 miljoen). Voor een handelshuis - met lage marges en een hoog werkkapitaal dat vastzit in voorraden - ligt de verkoopprijs waarschijnlijk beduidend lager dan bij een productiebedrijf als Bols dat ongeveer eenmaal de omzet zal moeten opleveren.

Zondervan voorspelde een soepele verkoop. Voor de wijnhandel zal er zeker een Franse gegadigde te vinden zijn. Maar het is de vraag of de grote buitenlandse drankenconcerns, die graag likeuren als Bols Blue en Pisang Ambon zullen willen inlijven, daarnaast ook interesse hebben in de (bessen-)jenevers die vooral in Nederland en Polen worden verkocht.

Waarschijnlijker dan een verkoop is een buy-out door het huidige management van Bols met hulp van een financiële partner. Bols-baas Matti Emondts (oud-Ahold) wilde vanochtend geen commentaar geven, maar was daarover vorig jaar in Vrij Nederland heel duidelijk. “Als BolsWessanen ons kwijt wil, zou het management zelf Bols wel willen kopen. Daar zijn financiers voor te vinden. We hebben een prachtige toko.”

De opbrengst gaat BolsWessanen gebruiken voor versterking in de overige onderdelen. Bijna overal is behoefte aan een toename van de 'kritische massa en schaalgrootte', zei Zondervan in zijn toelichting. BolsWessanen doet bijvoorbeeld 700 miljoen gulden in merkkaas in Europa, voornamelijk in Leerdammer en Landana. Maar nog steeds hebben de reclamekosten van een nieuwe kaas in Engeland direct gevolgen voor het resultaat van het hele concern. “Zou niet zo mogen zijn”, zei Zondervan.