Tunnel onder Nijl voor metro in Kairo

KAIRO, 4 MAART. Technici zijn er in geslaagd een tunnel te graven onder de Nijl. Het gaat om een schacht voor de ondergrondse van Kairo, die drie wijken met elkaar gaat verbinden. Het nieuwe deel van het sinds 1987 bestaande metro-net zal tegen het jaar 2000 gereed zijn en gaat ruim vijf miljard gulden kosten, zo heeft Mohammed el-Husseini Abdul-Salam, directeur van het Egyptische Nationale Tunnelbedrijf, gisteren bekend gemaakt.

De nieuwe vertakking van het metronet strekt zich hemelsbreed uit over een gebied van negentien kilometer. De eerste twee delen van het jongste project zijn tussen 1993 en vorig jaar gereed gekomen. Het derde deel behelst de 600 meter lange tunnel onder Afrika's langste rivier.

Het heeft de graafmachines 20 tot 22 dagen geduurd om van de ene kant van de Nijl naar de andere kant te komen. Volgens Abdul-Salam ligt de tunnel zo'n dertig meter onder de waterspiegel van de rivier. Bijkomend werk, zoals het versterken van de wanden en het leggen van het spoor zal volgend jaar oktober voltooid zijn. Het vierde en laatste deel van het metronetwerk moet in 2000 gereed zijn.

De in 1987 in gebruik genomen metro heeft tot op heden weinig bijgedragen aan de ontlasting van het verkeer bovengronds.

Kairo telt 15 miljoen inwoners van wie er veel met de auto naar hun werk gaan en zo voor gigantische opstoppingen zorgen op de boulevards en de bruggen, die de in tweeën gedeelde hoofdstad met elkaar verbinden.

Het eerste deel van de metro, waarvan de aanleg in 1980 begon, is met hulp van Frankrijk gefinancierd, het tweede deel werd door Egypte zelf betaald. (AP)