Geldautomaat in winkel; Albert Heijn wil beginnen met bankieren

ROTTERDAM, 4 MAART. Albert Heijn gaat “op niet al te lange termijn” beginnen met bankieren. In de winkels komt waarschijnlijk een geldautomaat te hangen. De supermarktketen denkt er bovendien aan klanten een lopende rekening aan te bieden.

Dat zei bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven van Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, onlangs bij een lezing voor de Commerciële Club in Leeuwarden. Ahold heeft in de Verenigde Staten al ruime ervaring met bankieren (hypotheken, verzekeringen, persoonlijke leningen) in de supermarkt. In de VS beperkt Ahold zich tot het verhuren van winkelruimte aan (meestal lokale) banken. “We denken na hoe we bij Albert Heijn kunnen beginnen met financiële dienstverlening”, zegt een woordvoerder van Ahold. “Wij krijgen tenslotte veel meer mensen in onze winkels dan de banken in hun kantoren. Maar de plannen zijn nog niet concreet. Er zijn meer varianten mogelijk.”

Anders dan in Amerika zou Albert Heijn (meer dan zeshonderd winkels) in Nederland het bankieren zelf ter hand kunnen nemen. Het concern denkt gebruik te kunnen maken van zijn reputatie. “Die wekt vertrouwen. Staat voor kwaliteit”, zei Van der Hoeven in de Leeuwarder Courant. Volgens die krant noemde Van der Hoeven ook hypotheken en spaardeposito's als de diensten die Albert Heijn wil aanbieden.

Bankieren in de supermarkt past in het streven naar 'one-stop-shopping', waarbij de consument voor alle dagelijkse behoeften op één plek terechtkan. Zo experimenteert Albert Heijn bij vijf filialen in Den Haag met een reisbureau. De diensten moeten wel 'eenvoudig' zijn. Alles wat AH verkoopt moet vallen onder de noemer 'dagelijkse boodschappen', zei Ahold-bestuurder Jan Andreae vorig jaar. “Wij gaan dus geen producten verkopen waar een gesprek van een uur voor nodig is.”

Albert Heijn heeft een lange traditie met spaarmogelijkheden, zoals klantenobligaties. Het Vaste-klantenfonds dat sinds 1992 bestaat heeft 110.000 deelnemers en een belegd vermogen van 600 miljoen gulden. Als het concern ook krediet gaat verlenen, zal het daarvoor een vergunning moeten aanvragen bij de Nederlandsche Bank. Overigens zijn in de warenhuizen van Vroom & Dreesmann al sinds begin jaren zeventig verzekeringen te koop bij Vendopolis (35 balies). Sinds 1993 heeft de Achmea-groep de meerderheid (55 procent) in Vendopolis en Vendex een minderheid. “Het gaat heel goed”, zegt een woordvoerder van Achmea. “Het is logisch dat Albert Heijn ook plannen heeft. Want in-store-banking is misschien nieuw voor Nederland, maar heel gebruikelijk in de rest van de wereld.”

Plannen voor de verkoop van (FBTO-)verzekeringen bij de Hema-warenhuizen, die vorig jaar bekend werden, zijn inmiddels afgeblazen door topman A. Maas van moederconcern KBB.