THE ECONOMIST

De Zweedse kledingwinkelketen Hennes en Mauritz is de op vier na grootste onderneming van Zweden. De onderneming staat al 24 jaar genoteerd op de beurs en heeft een waarde van 10 miljard dollar. Toch bestaat het hoofdkantoor uit niet meer dan tien personen, raadpleegt de onderneming nooit beursanalisten, en is de eerste public relations-functionaris net vier maanden geleden aangesteld.

Het succes van de onderneming is voor een groot deel te verklaren uit het feit dat Hennes en Mauritz een familiebedrijf is, meent The Economist. Stefan Persson, de zoon van de oprichter, leidt de onderneming en bezit samen met zijn vader 70 procent van de aandelen met stemrecht. Een ander deel van de verklaring voor het succes is dat de onderneming de financiële markten niet nodig heeft. De omzet verdubbelt elke vijf jaar, en de winst is de afgelopen tien jaar jaarlijks met 22 procent gegroeid. De aandelen zijn de duurste van de Zweedse beurs en hebben hun waarde in vier jaar verviervoudigd. De eerste Hennes en Mauritz-winkel opende de deuren in 1947. Het bedrijf bestaat nu uit 500 winkels in 12 Europese landen en verkoopt zijn waren voor 80 procent buiten Zweden.

En dat is nog maar het begin, denkt The Economist. Want het bedrijf is nog niet of nog maar net aanwezig op de grote kledingmarkten van Spanje, Italië, Frankrijk en Duitsland en Engeland.

Topman Persson schrijft het grote succes van zijn onderneming niet alleen toe aan de sterke punten van een familiebedrijf maar ook aan wat hij de globalisering van de mode noemt. Daaronder verstaat hij dat regionale en nationale smaakverschillen verdwijnen bij de MTV-generatie die van Tokyo tot Londen leeft op het visuele dieet van satelliet-tv en internet. Hij beroept zich daarbij op recent marketing-onderzoek onder 35.000 consumenten in 35 landen.

Dit jaar opent Hennes en Mauritz 60 nieuwe winkels, 14 procent meer dan vorig jaar, vooral in Duitsland en Frankrijk. Het blad ziet de opening van winkels in Zuid-Europese landen als een testcase, omdat daar de concurrentie veel sterker is, bijvoorbeeld van de Spaanse kledingwinkelketen Zara.

The Economist is verkrijgbaar in de kiosk www.economist.com