Ondergang DAF

In de Economiebijlage van 21 februari doet de heer Baan een boekje open over de ondergang van DAF in februari 1993. Veel laat hij in het midden omdat hij niets mag melden van de curatoren. Blijkbaar mag hij ook niet melden òf hij is vergeten dat hij zelf ook missers heeft gemaakt die DAF handenvol met geld hebben gekost.

Bijvoorbeeld: ongeschikte vrachtauto's verkopen in Australië, duizenden bestelauto's in Duitsland in lease geven aan slechte betalers, verkoopkantoren in Zuidoost-Azië openen zonder geschikte producten te hebben. De heer Baan was in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de marketing en verkoop bij de oude DAF. Het zou al te makkelijk zijn nu de schuld alleen bij de heer Van der Padt en de instortende bedrijfswagenmarkt neer te leggen.

Ik geloof oprecht dat de heer Baan alles heeft gedaan om het schip te keren. Echter, het feit dat nog maar honderdvijftig mensen van de oude DAF zonder baan zijn, rechtvaardigt niet dat hij nog aan het bewind staat van de nieuwe DAF. Uit fatsoen had hij in maart '93 ook thuis moeten blijven.