INFORMATION STRATEGY

De Amerikaanse doorsnee onderneming is zich bewust van de Europese Monetaire Unie maar is slecht of helemaal niet voorbereid op de komst van de euro. Een van de redenen daarvoor is dat de Amerikanen er van uitgaan dat ze het Europese bedrijfsleven voldoende kennen. Daarom besteden ze veel meer tijd, geld en energie aan het verwerven van strategische informatie over Azië, dat ze minder goed kennen.

In feite beseft het Amerikaanse bedrijfsleven dus niet hoe weinig het weet over wat er in Europa aan de hand is, schrijft het blad Information Strategy. Een andere reden waarom het Amerikaanse bedrijfsleven niet goed is voorbereid op de komst van de euro is, dat de Amerikaanse media tot voor kort nog dachten en schreven dat de Europese Monetaire Unie niet van de grond zou komen.

De ironie van deze struisvogelpolitiek is dat Europa altijd de belangrijkste Amerikaanse handelspartner was. In 1997 bedroeg de waarde van de handel met Europa 271 miljard dollar. Dat is 19 procent van alle handel in de Verenigde Staten. Die positie wordt alleen maar belangrijker, nu de Aziatische crisis de koopkracht in Azië aantast. Van de meer dan 100.000 Amerikaanse middelgrote ondernemingen die aan export doen, zullen er volgens het blad zeker 20.000 zijn die hun zaken in euro's moeten afhandelen.

Daar komt nog bij dat veel ondernemingen volop bezig zijn met het aanpassen van hun software op het jaar 2000. Bovendien staan ze er onvoldoende bij stil dat de aanpassing van software op de euro gemiddeld 12 maanden in beslag zal nemen. Het blad concludeert daarom dat veel Amerikaanse ondernemingen zich er niet van bewust zijn dat ze geld kunnen verdienen door tijdig om te schakelen op de euro, en dat de slechte voorbereiding ook nadelig is voor de Europese handelspartners. Het maandblad Information Strategy is verkrijgbaar in de kiosk. www.info-strategy.com

    • Herman Frijlink