Duitse bedrijven vormen gigant in detailhandel

ESSEN, 3 MAART. Karstadt, het grootste warenhuisconcern in Duitsland, komt onder de vleugels van de Schickedanz-groep. Daardoor ontstaat één van de tien grootste detailhandelsconcerns in Europa.

De twee hebben samen een jaaromzet van ruim 40 miljard mark (45 miljard gulden) en 133.000 werknemers. Schickedanz, met als belangrijkste onderdeel het postorderbedrijf Quelle, nam vorig jaar augustus al een belang in Karstadt. Het concern neemt nu ook de deelneming van 30 procent over van de Hertie-stichting en komt daarmee op 48 procent. Dat is voldoende voor de zeggenschap.

Het belang van de Hertie-stichting heeft een beurswaarde van 1,6 miljard mark. De stichting verwierf de deelneming toen Karstadt in 1994 de Hertie-warenhuizen overnam. De aankoop was geen succes. Een flink aantal Hertie-winkels is inmiddels gesloten. De nieuwe combinatie bezet in Duitsland de vierde plaats op de ranglijst van detailhandelsconcerns. De grootste is Metro, met een jaaromzet van 65 miljard mark. (DPA)