Manager C&A: collectie rammelt

ROTTERDAM, 26 FEBR. Door een omvangrijke reorganisatie is C&A nog niet tevreden over het assortiment in de winkels. “De collectie rammelt aan alle kanten”, zegt Jaap Bosman, hoofd marketing van C&A Nederland in het vakblad RetailTribune.

Zijn opmerking is opvallend. Het familiebedrijf (eigendom van de familie Brenninkmeijer) is met een geschatte jaaromzet van 25 miljard gulden groter dan de combinatie van Vendex en het Bijenkorf-concern. Maar C&A (met 550 winkels in Europa en meer dan 1.000 winkels in de Verenigde Staten) is niet beursgenoteerd en komt zelden met informatie naar buiten.

C&A is vijf jaar geleden begonnen de organisatie ingrijpend te veranderen. De centralisering van de inkoop, zo vertelt Bosman, heeft als een katalysator gefungeerd voor grote veranderingen. Vroeger deden de Europese vestigingen alles per land, nu is er een Europese koepel. “De consument zal van de grotere inkoopkracht kunnen profiteren”, zegt Bosman in een toelichting. “Maar het is een ingrijpend proces. En het blijkt, zoals we al wisten, moeilijk om voor heel Europa meteen een evenwichtige collectie samen te stellen.”

Volgens Bosman verkeert C&A (in 1861 in Sneek begonnen door de gebroeders Clemens en August Brenninkmeijer) in een overgangsfase. De reclame-boodschap 'toch voordeliger' is aangevuld met C&A Fashion & More. “Niemand gaat meer naar de winkel om iets goedkoops aan te schaffen”, zegt Bosman. “Mensen willen op de eerste plaats waar voor hun geld. Wij zullen nooit een bedrijf zijn dat voorop loopt. Maar aan de andere kant willen we niet a-modieus zijn. Doordat we jarenlang de nadruk hebben gelegd op prijs, is ons merkbeleid geërodeerd. We willen meer emotionele prikkels afgeven op de winkelvloer.”

C&A heeft zich voor de komende periode drie doelen gesteld: een actueel assortiment, mooiere winkels en meer verkoopgericht personeel. In Engeland (120 vestigingen) en Duitsland (190 filialen) krijgt die nieuwe strategie inmiddels gestalte. Ook in Nederland (82 zaken onder leiding van Dominique Brenninkmeijer) is er een ambitieus verbouwingsprogramma aan de gang. Vijf vestigingen zijn gesloten (Wageningen, Geleen, Veendam, Tiel en Amsterdam Zuid-Oost) en elf zijn al verbouwd. Ook de andere filialen zullen binnenkort in een nieuw jasje worden gestoken.

Nieuw is bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van zachtgele patronen en natuurlijk hout, aangepaste verlichting en nieuwe paskamers. Ook wil het concern de eigen winkelmerken meer benadrukken. De ervaringen tot nu toe noemt Bosman bemoedigend: “Bij de filialen die zijn verbouwd, vertonen de omzetcijfers flinke plussen.”

Zestig procent van alle Nederlanders komt eens in de zes maanden bij een van de C&A-filialen.