SP koopt zendtijd reclame radio en tv

DEN HAAG, 25 FEBR. De Socialistische Partij heeft bij de Ster reclame-zendtijd gekocht op radio en televisie. De boodschappen worden uitgezonden op volgende week woensdag 4 maart, de dag waarop de verkiezingen voor de gemeenteraden worden gehouden, en op 6 mei, de dag van de Tweede-Kamerverkiezingen.

De SP is de eerste politieke partij die reclame-zendtijd koopt bij de publieke omroep. Dit is mogelijk geworden nadat de Ster onlangs heeft besloten zijn bezwaar tegen politieke reclame te laten vallen. De grote politieke partijen hebben “vooralsnog” geen plannen zendtijd in te kopen bij de publieke omroep. De budgetten voor de verkiezingen zijn al vergeven, deels aan reclame-zendtijd op lokale en regionale tv, zeggen woordvoerders.

De Ster heeft de afgelopen jaren verzoeken voor reclame-zendtijd van politieke partijen steeds afgehouden. De algemene voorwaarden stonden niet toe dat aan politieke partijen reclame-zendtijd werd verkocht. “Wij vinden het inmddels van deze tijd om politieke partijen de ruimte te geven”, zegt woordvoerder T. Koldenhof van de Ster. De SP brengt volgende week tien à twaalf reclame-spots op de verschillende publieke radio-zenders en zes spots op de drie televisienetten. Partijsecretaris T. Kox weigert te zeggen hoeveel geld hiermee is gemoeid. Hij spreekt van een “interessante deal” die voor de SP “alleszins betaalbaar is”.

Volgens de Ster loopt de prijs van een spotje op de radio, afhankelijk van het tijdstip, van enkele honderden guldens op tot enkele duizenden guldens. Op televisie is het tarief eveneens afhankelijk van het moment waarop wordt uitgezonden. Hier lopen de bedragen in de duizenden guldens. Zo kost een spotje van dertig seconden na het veelbekeken Journaal van acht uur 's avonds ongeveer 20.000 gulden.

De Socialistiche Partij probeerde al enkele jaren bij de Ster reclame-zendtijd te kopen. Drie jaar geleden, op de dag van de provinciale-statenverkiezingen, verscheen bij de Ster een commercial “dat het de dag was om voor tomaten te kiezen”. Die reclame was gekocht door het niet-bestaande promotiecentrum voor Hollandse tomaten en volgens secretaris Kox van de SP “een pesterijtje” van de partij tegen de Ster. De ommezwaai van de Ster volgt op een eerdere beslissing van de commerciële omroepen RTL en SBS om politieke partijen reclame-zendtijd toe te staan.