BA overweegt voor het eerst bestelling van Airbussen

ROTTERDAM, 24 FEBR. British Airways, de grootste luchtvaartmaatschappij in Europa, overweegt voor het eerst in haar geschiedenis vliegtuigen te bestellen bij het Europese Airbus-consortium. BA is totnutoe een van de meest trouwe klanten van het Amerikaanse Boeing.

Ook de KLM, net als BA een oude klant van Boeing, zou de Amerikaanse en Europese vliegtuigbouwers tegen elkaar willen uitspelen bij het bestellen van 25 tot 30 toestellen voor de lange afstand.

British Airways heeft zowel bij Boeing als bij Airbus offertes gevraagd voor 100 vliegtuigen voor de korte afstand. Het gaat om een order van in totaal 6,5 miljard gulden. De Britse maatschappij wil vanaf september 30 nieuwe korte afstandstoestellen in dienst stellen voor de binnenlandse en de Europese lijnen. Daarnaast is British Airways van plan voor zijn dochterondernemingen in Frankrijk (Air Liberté), Duitsland (Deutsche BA) en het Britse EuroGatwick nog eens 70 soortgelijke toestellen aan te schaffen. Bob Ayling, BA's topman, zegt dat zijn maatschappij voor het eind van dit jaar een beslissing over de orders hoopt te nemen.

BA heeft nog nooit in haar bestaan een enkel Airbus-toestel besteld, ondanks het feit dat de grote Britse vliegtuigbouwer British Aerospace met een aandeel van 20 procent een van de grote aandeelhouders van Airbus is. De vloot van BA telt weliswaar 10 A-320 toestellen van Airbus, maar dat is een erfenis van de overname van British Caledonian in 1987. BA's vloot bestaat voor meer dan tweederde uit Boeings.

Airbus en Boeing moeten voor half maart hun offertes op tafel leggen. De strijd gaat daarbij tussen de Boeing 737 en de Airbus-types A-319, A-320 en A-321. Indien het Airbus lukt de order in de wacht te slepen, schroeft het consortium in één klap zijn aandeel op de voor het bedrijf nog niet erg succesvolle Britse markt verder omhoog. British Midland ging BA vorig jaar voor door de bestelling van 20 A-320's. En in augustus vorig jaar kondigde Virgin Atlantic een order voor 16 grote Airbussen (van het net gelanceerde type A-340-600) aan.

De nieuwe vliegtuigen voor British Airways zullen in de plaats komen van MD-83's, ATP's en Fokker 28 en 100's. BA's Bob Ayling maakte duidelijk dat zijn bedrijf zich bij de keuze tussen Boeing en Airbus vooral zal laten leiden door de laagste exploitatie en onderhoudskosten en door de vraag of de vliegtuigen voldoen aan de strengere geluidsnormen die in het jaar 2002 van kracht worden.

Volgens het blad Flight International denkt de KLM aan het vragen van offertes aan Boeing en Airbus voor 30 wide body-vliegtuigen. De keuze zou daarbij gaan tussen Boeings 777-300/300X en de Airbus A340-600. Met de nieuwe toestellen zou de KLM haar lange afstandsvloot willen standaardiseren. KLM noemt het bericht “onzin”. “Er is geen sprake van het vragen van offertes.” Een KLM-woordvoerder erkent dat er wel voortdurend wordt gekeken naar de beste samenstelling van de vloot op langere termijn, maar dat er nu geen plannen bestaan voor grote nieuwe orders. De KLM bezit op dit moment een vloot van 52 toestellen voor middellange en lange afstand, verdeeld over vier verschillende types. Het merendeel (42 stuks) zijn Boeings. KLM vliegt verder met 10 MD-11's. Volgens Flight zouden deze McDonnell Douglas-toestellen mogelijk het veld moeten ruimen - omdat de toekomst van dit vliegtuig onzeker is - net als wellicht een aantal Boeings 767 waarvan de leasecontracten tussen 2002 en 2004 aflopen. Volgens de KLM woordvoerder klopt het niet dat de 767 zal verdwijnen. “Er is net nog een nieuwe 767 bijgekomen.”