Air France voor een deel geprivatiseerd

ROTTERDAM, 24 FEBR.De Franse socialistische regering-Jospin wil de nationale luchtvaartmaatschappij Air France deels privatiseren, maar een meerderheidsbelang houden. Daarmee gaat Frankrijk in tegen de internationale tendens om de nationale flag-carriers merendeels te privatiseren.

De minister van Transport, Jean-Claude Gayssot, zei gisteren in Parijs dat de regering haar belang in Air France in eerste instantie wil terugbrengen naar 67 procent. Op de langere termijn moet dat percentage dalen naar 53 procent en daar blijft het bij. Afgelopen najaar trad Christian Blanc, de toenmalige topman van Air France die het bedrijf succesvol wist te reorganiseren, af uit protest tegen het feit dat de nieuwe regering van premier Jospin weigerde de maatschappij in meerderheid te privatiseren.

Het pakket van 30 procent dat tussen juli en december aanstaande wordt afgestoten, is voor 20 procent bestemd voor de markt en voor 10 procent voor het Air France-personeel. Daarbij komen vooral de 3.500 piloten van Air France aan bod, alsmede managers die een deel van hun salaris willen inleveren voor aandelen. Het resterende belang van 3 procent wordt ondergebracht bij overheidsinstellingen.

De Franse regering kon gisteren nog geen emissie-prijs geven, maar minister van Financiën Strauss-Kahn schatte de operatie op 15 miljard franc of zo'n 5 miljard gulden.

Transportminister Gayssot beklemtoonde dat salarisoffers van het personeel in ruil voor aandelen een noodzaak zijn om de marktpositie van Air France ten opzichte van de concurrentie te versterken. Air France leed in 1993 nog 2,65 miljard gulden verlies, maar kwam vorig jaar - na de door Christian Blanc geëntameerde reorganisaties - uit op een winst van ruim 600 miljoen gulden.

Het besluit van de regering-Jospin om Air France in meerderheid in staatshanden te laten, zal de pogingen van de maatschappij om deel te nemen aan een internationale alliantie niet vergemakkelijken. Volgens bronnen binnen Air France ging een ophanden zijnde alliantie met Alitalia eind vorig jaar niet door nadat de plannen van de linkse regering-Jospin bekend werden. De KLM trok toen aan het langste eind.

Air France deed vorig jaar ook een poging samen te gaan met het Spaanse Iberia. Iberia-topman Xavier de Irala zei aanvankelijk daarvoor belangstelling te hebben, maar haakte na de komst van de regering-Jospin af, omdat Air France “een omgekeerde richting gaat in vergelijking met ons beleid van privatisering”. Niettemin circuleerden gisteren in Parijs geruchten dat Air France alsnog wil proberen aansluiting te zoeken bij de nieuwe alliantie KLM-Alitalia. Temeer daar KLM-partner Northwest Airlines onlangs een dominant belang nam in het Amerikaanse Continental dat al samenwerkt met Air France.

Het dagblad Le Monde citeerde gisteren een anonieme Franse regeringszegsman die zei dat Air France een alliantie met KLM moet overwegen.