Van Krimpen ook directeur van het Fries Museum

ROTTERDAM, 23 FEBR. Wim van Krimpen (56), directeur van de Kunsthal in Rotterdam, wordt tevens directeur van het Fries Museum en het Princessehof in Leeuwarden. De officiële benoeming volgt in maart. Het Fries Museum beheert het cultureel erfgoed van Friesland, van zilver tot kostuums, maar bezit eveneens een collectie moderne kunst.

In het Nationaal Keramiekmuseum Het Princessehof is onder meer een verzameling Aziatisch en Europees aardewerk ondergebracht alsook een van de grootste tegelcollecties ter wereld. Beide musea, waaraan circa zestig medewerkers zijn verbonden, gaan nauwer samenwerken.

“Van Krimpen kan zeer goed tentoonstellingen maken en hij beschikt ook over een uitgebreid netwerk”, zegt S.T. Castelein, plaatsvervangend directeur van het Fries Museum. “In Rotterdam heeft hij laten zien dat hij een culturele inhoud kan combineren met management. Het Fries Museum, dat vorig jaar werd heropend, heeft veel ambities, er is veel geld in geïnvesteerd en we willen gaan pronken met onze collecties.”

Van Krimpen, verzamelaar van moderne kunst en keramiek, had jarenlang een galerie in Amsterdam voordat hij in 1992 leiding ging geven aan de Kunsthal in Rotterdam. Hij behoort ook tot de oprichters van de Kunstrai en de Internationale Kunstbeurs in Amsterdam. Aanvankelijk bestond er grote scepsis over het bestaansrecht van de door Rem Koolhaas ontworpen Kunsthal, maar die is grotendeels verdwenen. De 25 tot 30 tentoonstellingen die er jaarlijks worden gehouden trokken in 1997 ruim 160.000 bezoekers. Dit jaar rekent men op 200.000 mensen, die vergeleken met de rijks- en gemeentelijke musea een hoge toegangsprijs moeten betalen. Naast de Kunsthal is een Kinderkunsthal in voorbereiding.

“Ik vind het geweldig dat ze me gevraagd hebben”, zegt Van Krimpen, die al afwisselend in Rotterdam en Workum woont. “Het zijn twee prachtige musea met net zo prachtige collecties. Alle software en hardware is aanwezig, maar die moeten wel op de rails worden gezet. En dat houdt in programmeren, etaleren en communiceren. Een communicatie-afdeling is er niet en aan het etaleren valt nog wel het een en ander te doen. Veel musea proberen publiek te lokken met gratis toegang of de mogelijkheid doeken uit het depot te halen. Maar uiteindelijk draait natuurlijk alles om het programmeren.

“Het getuigt dan ook van dapperheid van de Friezen om mij voor te dragen. Want de huidige trend is 'onthaasting', een statische museumpresentatie, terwijl ik juist een voorstander ben van 'versnelling'. Een publieke instelling dient zich op het publiek te richten en dat wil, net als de staf van de Kunsthal, geamuseerd worden. Reden waarom de Kunsthal gisteren drieduizend bezoekers kreeg en reden waarom er eergisteren tweeduizend mensen op een opening verschenen.” Van Krimpen wil eerst met de Friese museummedewerkers praten voordat hij zijn plannen bekendmaakt.