'Gist kan met DSM strategie uitvoeren'

AMSTERDAM, 23 FEBR. Voor Gist-brocades vergroot het samengaan met DSM de mogelijkheden om de geplande strategische groeidoelstellingen te realiseren, zo stelt topman H. Scheffer. Voor de onderzoeksafdeling van Gist zijn zoveel toekomstperspectieven dat voor het realiseren daarvan ongeveer tweemaal zoveel kasstroom nodig is. Door de combinatie met DSM komen die bedragen volgens hem de komende drie jaar beschikbaar.

“Wij zijn zeer ingenomen”, zegt Scheffer. “De groeiplannen die wij hebben zijn namelijk ambitieuzer dan onze mogelijkheden. In een groter verband met DSM kunnen de nodige investeringen worden gerealiseerd om op langere termijn een betere winstpositie in te nemen. De activiteiten van beide partijen zijn zeer complementair. En datzelfde geldt voor de technologieën van beide ondernemingen. Dat is een absolute basis voor succes. Ook de culturen van beide concerns sluiten heel goed bij elkaar aan en wat aantrekkelijk is voor onze klanten, aandeelhouders en medewerkers en onze onderneming als geheel”, aldus Scheffer.

Na de fusie onstaat een onderneming met een jaaromzet van bijna 15 miljard gulden, waarvan 3,7 miljard wordt gerealiseerd in de farma-, voedingsmiddelen- en veevoederingrediënten op basis van fijnchemie en biotechnologie.

De belangrijkste segmenten in de nieuwe combinatie worden antibiotica, waarmee Gist-brocades nummer 1 positie in de wereld inneemt, en verder als toeleverancier van farmaceutische en gewasbeschermingsindustrie. In die sectoren kan de nieuwe combinatie een compleet technologiepakket aanbieden en wordt een wereldwijde toppositie bereikt. Ook in 'veelbelovende' segment van zogeheten biofarmaceutica zal de combinatie een belangrijke speler in de wereld kunnen worden, zo voorspelt De Bree.

In de segmenten ingrediënten voor smaakstoffen-, diervoeder- en zuivelindustrie behoort de combinatie ook tot de wereldtop. Op het gebied van gist is de combinatie een van de drie wereldleiders.

De bestaande technologieposities zijn in grote mate complementair, zoals Scheffer zegt. De combinatie verenigt een sterke positie in de organische chemie met een van de leidende posities in de biotechnologie. Van de samenwerking wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht van 50 miljoen gulden per jaar.

DSM-topman De Bree wees er nog eens op dat het doel van de fusie is het realiseren van de ambitieuze groei in de fijnchemie en de voedingsmiddeleningrediënten voor beide ondernemingen.

“In één klap realiseren wij een substantiële verschuiving naar hogere toegevoegde waarde en worden we minder cyclisch. Op dit gebied is dit een uitstekende combinatie.” Het chemieconcern DSM behaalde vorig jaar met zijn activiteiten een omzet van 2,4 miljard gulden, in 1996 was er nog 10,3 miljard. De nettowinst komt dit jaar uit op 870 miljoen gulden, dat was het jaar daarvoor 720 miljoen gulden.