Geniet maar, drink Metmate

De introductie van een nieuw biermerk met de opvallende merknaam Metmate zit de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik Stiva niet helemaal lekker. Niet dat Stiva bezwaar heeft tegen de merknaam Metmate, daar is op zich niets mis mee. Wel maakt Stiva zich zorgen over gebruik van deze merknaam als onderdeel van de slagzin die het nieuwe pils populair moet maken: 'Geniet maar, drink Metmate'.

De slogan is bijna identiek aan de inmiddels bekende Stiva slagzin 'Geniet, maar drink met mate', de boodschap die alle importeurs en producenten van alcoholhoudende dranken tegenwoordig in hun tv-reclames moeten vermelden.

Metmate is een initiatief van Marcel van Kleeff en Merijn Kalden, beiden werkzaam bij een reclamebureau, en Arthur Vierboom, journalist van beroep. Het biertje, dat gebrouwen wordt in De Friese Brouwerij in Bolsward, werd voor het eerst in substantiële hoeveelheden geproduceerd toen het reclamebureau ARA/BDDP het vorig jaar opnam in zijn kerstpakket. Inmiddels is Metmate verkrijgbaar bij verschillende slijters in Rotterdam en wordt ook in Amsterdam aan de distributie gewerkt.

“Het is een echt cadeaubiertje in een leuke verpakking en met een luxe uitstralingen”, vertelt Marcel van Kleeff. Prijs: ƒ 10,- voor een fles van 75 cl. Metmate is eigenlijk als grap begonnen. “Maar ook een beetje als plaagstootje in de richting Stiva”, erkent Van Kleeff. “Die leus van Stiva is vooral bedacht om te voorkomen dat er een wettelijk verbod komt voor alcoholreclame op de televisie. Of er ook minder door gedronken wordt is nauwelijks onderzocht. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling; een echt effectieve slogan is niet in het belang van de branche”.

Tocn de reclamevakpers kort geleden melding maakte van de slogan van het nieuwe bier, ontvingen de mannen achter Metmate meteen een reactie van Stiva. “Stiva heeft principiële bezwaren tegen gebruik van de zin”, aldus Stiva-directeur K.L. Phoa. “Hij zou afbreuk kunnen doen aan het serieuze karakter van onze eigen zin en is mogelijk schadelijk voor de gehele branche”. Toch komt Stiva voorlopig niet in actie. Phoa: “De mensen van Metmate zouden het misschien best leuk vinden, maar wij overwegen op dit moment nog geen maatregelen. We ondervinden er nog niet echt schade van en we kijken er voorlopig maar met een knipoog naar”. Dus zolang Metmate een klein en low profile pilsje blijft heeft het van Stiva niets te vrezen. Maar mocht er op grote schaal reclame gemaakt gaan worden, dan moeten juridische stappen van de Stichting niet uitgesloten worden.

Overigens benadrukt Phoa dat zijn stichting absoluut niet elke vorm van aanhaken bij zijn slagzin bestrijdt. “Onlangs werden wij benaderd door het carnavalsduo De Teugeltellers met het keurige verzoek of ze een liedje mochten uitbrengen met de titel 'Geniet, maar drink met mate'. Omdat het lied op een verantwoorde wijze werd uitgevoerd hebben we het toegestaan. Stiva heeft zelfs nog geholpen bij het ontwerpen van de hoes van de CD”.

Ondertussen brouwen de initiatiefnemers van Metmate rustig door. Marcel van Heem verwacht dat het allemaal wel met een sisser af zal lopen. Het is immers niet de bedoeling om Heineken of Grolsch naar de kroon te steken. Maar mocht Stiva zich toch plotseling hard opstellen, dan zal de Metmate-slagzin van het toneel verdwijnen. Voor dat geval hebben de geestelijke vaders van Metmate al een nieuwe slagzin achter de band, een slagzin waartegen Stiva moeilijker bezwaar zal kunnen maken: 'Wie niet kan drinken, moet het laten. Wie het wel kan, drinkt Metmate'.