Toegang tot grootste telecommarkt; KPN sluit contract met Chinees leger

DEN HAAG / PEKING, 20 FEBR. Koninklijke PTT Nederland (KPN) richt volgende week een joint venture op met het Chinese leger op het gebied van telecommunicatie. Volgens KPN is samenwerking met het leger noodzakelijk om de Chinese telecommunicatiemarkt te kunnen betreden.

De onderneming erkent dat de overeenkomst gevoelig ligt, omdat het leger geassocieerd wordt met het neerslaan van de studentendemonstraties in 1989. Volgens KPN is “het leger de meest realistische partij gebleken”. De ondertekening valt samen met een handelsmissie die vorig jaar nog werd afgezegd omdat Nederland kritiek had op de situatie voor de rechten van de mens. Het leger is een onvermijdelijke partner voor buitenlandse telecommunicatiebedrijven die zich op de Chinese markt willen begeven. Zij krijgen uitsluitend toestemming voor het mobiele, draadloze deel van die markt. De daarvoor benodigde frequenties zijn in handen van het Chinese leger. Het bleek bovendien de enige partner die de voorwaarden van KPN accepteerde.

Omdat ondernemingen zakendoen met het Chinese leger als gevoelig ervaren, heeft de Chinese krijgsmacht de commerciële organisatie CESEC opgericht voor zijn telecommunicatie-activiteiten. China Electronic System Engineering Corporation is in grootte de derde telecommunicatiemaatschappij in China en krijgt een minderheidsbelang in een nieuwe joint venture waarin KPN de meerderheid houdt.

Deze samenwerking, die door KPN wordt getypeerd als “een voet tussen de deur”, vergt in eerste instantie een geringe investering van KPN. Het is de bedoeling dat KPN na marktonderzoek fors zal investeren in projecten op het gebied van bijvoorbeeld mobiele telecommunicatie en datacommunicatie (Internet).

Contracten van buitenlandse bedrijven met commerciële onderdelen van het Volksbevrijdingsleger (PLA) zijn geen uitzondering. Zeker sinds de Chinese overheid het leger, dat met 3,2 miljoen manschappen het grootste ter wereld is, eind jaren tachtig de opdracht heeft gegeven te bezuinigen en “creatief” om te springen met zijn eigen financiering. Of, zoals het Volksdagblad onlangs verwoordde, “het leger moet zichzelf integreren in de economie op een manier die het land in staat stelt maximaal gebruik te maken van zijn beperkte financiële middelen”.

Het leger runt inmiddels eigen hotels, textielfabrieken, bromfietsfabrieken. De commerciële arm van het leger is goed voor een jaarlijkse winst van een miljard dollar. De productie is ruim drie procent van het bnp.