Italië wil piloten die kabelbaan raakten berechten

ROME, 20 FEBR. Het Italiaanse kabinet wil proberen de Amerikaanse militairen die een ramp met een skilift in de Dolomieten hebben veroorzaakt doordat hun vliegtuig een kabel raakt, in Italië te berechten.

Minister van Justitie Giovanni Maria Flick zei gisteren dat Rome Washington zal verzoeken om af te zien van zijn recht om de betrokkenen te laten vervolgen door de Amerikaanse justitie. Volgens de conventie van Londen uit 1951 mogen Navo-landen hun militairen die in een andere Navo-land in aanraking komen met de justitie, in eigen land terecht laten staan.

In een antwoord op vragen uit het parlement zei Flick dat het verzoek is gebaseerd op “de ernst van de feiten, die hebben geleid tot de dood van twintig personen en een enorme commotie hebben veroorzaakt onder de Italiaanse bevolking.” Hij voegde daaraan toe dat in de loop van het onderzoek kan blijken dat Italiaanse burgers medeverantwoordelijk zijn, en dat het daarom beter is de zaak in één hand te houden. Het openbaar ministerie van Trento onderzoekt of Italiaanse militairen hun plicht zijn nagekomen om te controleren of de Amerikaanse vliegers zich houden aan de gemaakte afspraken.

Het Amerikaanse vliegtuig raakte een kabel van de skilift, waardoor een kabine tachtig meter naar beneden viel. Geen van de twintig inzittenden heeft de val overleefd.

Een woordvoerder van het Pentagon zei gisteren tegen Italiaanse journalisten: “Het is al geruime tijd ons beleid om niet onze jurisdictie op te geven over strafrechtelijke en militaire rechtszaken tegen Amerikanen in het buitenland.

Een van de schaarse gevallen dat Washington dat wel heeft gedaan is in de zaak tegen drie mariniers op de basis Okinawa in Japan, die ervan zijn beschuldigd in 1995 een meisje van twaalf te hebben verkracht. Italië heeft een beroep gedaan op de Conventie van Londen toen militaire stuntvliegers een ramp veroorzaakte op de Amerikaanse basis Ramstein in Duitsland. Volgens de New York Times stond de 31 jaar geleden aangelegde skilift niet op de Amerikaanse kaarten die de piloten gebruikten. Op Italiaanse kaarten en op de bulletins met vluchtinformatie die periodiek worden verspreid, was de kabelbaan wel aangegeven.

Het Amerikaanse toestel vloog op zijn trainingsmissie veel lager dan was toegestaan. De piloot vloog volgens een reconstructie op topsnelheid en had nauwelijks een seconde om te proberen de kabels te ontwijken. De rechtervleugel sneed tijdens een noodmanoeuvre de twee kabels van de lift.