Fanclub

Het kapitaal moet op het veld staan, niet op de bank, was ooit een gevleugelde kreet onder voetbalbestuurders. Toen heette de Champions League nog Europa Cup. Er komen andere tijden. Ajax naar de beurs. Voetballen is net als beleggen geworden: behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst - de standaardformule die financiële instellingen in hun advertenties voor beleggingsfondsen moeten opnemen.

Sponsor ABN Amro brengt Ajax naar de beurs. Een dubbelrol? Tv-kijkers weten wel beter sinds het ABN Amro spotje waarin Babangida tijdens zijn contractbesprekingen geadviseerd blijkt te worden door dezelfde financiële instelling als Ajax-penningmeester Van Os.

In het bestuur van ABN Amro hoeft niet te worden gevochten om straks met de Ajax-coryfeeën op de beursvloer te staan. Echte voetballiefhebbers zijn er niet meer. Een rondje golf, een partijtje hockey of een mixed double? Prima. Maar volkssport voetbal, nee. Dat wordt strootjes trekken welke bestuurder straks voor het oog van de camera's met Ajax een balletje moet trappen.

De enige echte fan in het bankbestuur, Louis de Bièvre, heeft vorig jaar het veld geruimd. Hij was van verre als fan te onderscheiden: Ajax-pet, Ajax-bretels en een door Ajax-spelers gesigneerde leren knikker op zijn bureau. Hij vertrok vorig jaar halsoverkop toen De Telegraaf ging onthullen dat zijn vrouw tegen de lamp was gelopen wegens effectenhandel met voorkennis die van hem afkomstig was. Van Os zoekt nog iemand om de spelers uit te leggen hoe de beursregels werken. Ver zoeken hoeft niet.