'AH mag gegevens klanten niet vastleggen'

ROTTERDAM, 20 FEBR. Het vastleggen van persoonsgegevens voor de nieuwe Bonus Kaart van Albert Heijn is in strijd met de Wet Persoonsregistratie. Dat schrijft de Registratiekamer in een brief aan de supermarktketen. “Albert Heijn presenteert de Bonus Kaart als een 'toonpas', waarmee de klant korting krijgt als hij zijn pas aan de kassa toont”, zegt een woordvoerder van de Registratiekamer. De Wet Persoonsregistratie schrijft voor dat het registreren van persoonlijke gegevens alleen mag, als het strikt noodzakelijk is voor het doel van de kaart, “en bij een toonpas is dat nergens voor nodig”.

In de loop van dit jaar verandert dat, omdat Albert Heijn zijn klanten aanbiedingen 'op maat' wil gaan doen. Daarvoor heeft AH gegevens nodig over het koopgedrag van de kaarthouders. “Wij leggen daar nu een databestand van aan”, zegt een woordvoerder van Albert Heijn. Volgens de Registratiekamer mag dat best, maar moet AH dat wel duidelijk maken, zowel in advertenties als op het aanmeldingsformulier. Nu gebeurt dat nog niet.

De Registratiekamer schrijft in haar brief signalen te hebben ontvangen dat AH-personeel klanten op agressieve wijze benadert om een inschrijfformulier in te vullen. De Registratiekamer noemt het een 'zorgwekkende ontwikkeling' dat consumenten verplicht worden om hun persoonlijke gegevens te verstrekken op straffe van het mislopen van kortingen. Voordat in de loop van dit jaar de wetgeving aangepast wordt, is het voor de Registratiekamer echter moeilijk om AH juridisch aan te pakken.

In een reactie stelt AH dat de klant ook anoniem een Bonus Kaart kan krijgen. Van de inmiddels ruim twee miljoen kaarthouders heeft drie procent dat gedaan. Wie zijn gegevens al heeft verstrekt, kan die alsnog laten verwijderen. AH overweegt in een advertentie de kaarthouders helderheid te verschaffen.