'Uitgeversstrijd schrikt klanten af'

CHICAGO, 19 FEBR. De samensmelting tussen Reed Elsevier en Wolters Kluwer dreigt op de Amerikaanse markt te leiden tot een dominante uitgever die een keihard gevecht met de concurrentie aangaat. Klanten zullen dat ervaren als een “bedreigende situatie”.

Dat zegt Hugh Yarrington, president-directeur van de juridische uitgeverij CCH, de belangrijkste Amerikaanse dochteronderneming van Wolters Kluwer, in een gesprek met deze krant. Yarrington vreest het ontstaan van “twee monolieten die elkaar overal bevechten. Dat is geen aanlokkelijk perspectief voor de gebruikers van juridische informatie”.

Na afronding van de vorig jaar aangekondigde fusie tussen de Nederlandse uitgevers zal de Amerikaanse markt voor informatie voor professioneel gebruik feitelijk verdeeld zijn tussen de nieuwe combinatie en het Canadese concern Thomson met zijn Amerikaanse dochter Westlaw.

De uitlatingen van Yarrington komen op een gevoelig moment. In Amsterdam worden nu details uitgewerkt van de fusie tussen Reed Elsevier en Wolters Kluwer. Intussen bestuderen antikartelautoriteiten zowel in Europa als in de Verenigde Staten de vraag of de nieuwe combinatie niet een te dominante partij in de markt wordt. Yarrington verzet zich tegen al te nauwe samenwerking tussen zijn bedrijf en Lexis-Nexis, de Amerikaanse dochter van Reed Elsevier en de grootste elektronische databank ter wereld voor professionele informatie. Yarrington houdt rekening met de mogelijkheid dat de Amsterdamse top besluit CCH nauw aan Lexis-Nexis te binden en de uitgaves van CCH slechts exclusief beschikbaar te maken voor de eigen databank. Daarmee zou het nieuwe Elsevier de concurrent Thomson een slag kunnen toebrengen in de strijd rond contracten met belangrijke klanten zoals de grote kantoren van advocaten, accountants en fiscalisten. “Ik weet dat sommigen binnen de nieuwe raad van bestuur er zo over denken. Maar ik wil niet dat mij wordt gezegd via welk kanaal ik mijn content moet verkopen. Het goede antwoord is dat de informatie moet gaan naar alle plaatsen waar klanten zitten. Dus ook via Westlaw van Thomson. Dat is de kern van de zaak die nog moet worden opgelost.” Yarrington zou het ermee eens zijn als de Amerikaanse antitrustautoriteiten dit scenario verbieden.