Saoedische positie lastig voor planners

ROTTERDAM, 18 FEBR. Het - voorlopige - verbod van Saoedi-Arabië om Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van luchtmachtbases over te plaatsen naar andere vliegvelden, zoals door Aviation Week gemeld, zou de planners van de bombardementscampagne de nodige hoofdbrekens bezorgen.

Het is niet zomaar lastig, als 50 jachtbommenwerpers niet kunnen worden ingezet en vervanging van elders zou moeten worden overgevlogen. Maar de toestellen van het type F-15E Strike Eagle, die op de Prince Sultan basis staan opgesteld, vormen ook een essentieel onderdeel van de aanvalsstrategie. Deze toestellen zijn een van de weinige types die de GBU-28 laser-geleide bom kunnen meevoeren. De afkorting staat voor: Glide Bomb Unit. De projectielen van meer dan 2.000 kilo zijn ontworpen om door tientallen meters aarde en beton te dringen alvorens te ontploffen. Deze zogeheten bunker-buster zou diep ingegraven commando-bunkers moeten treffen, waarvan er, aldus Aviation Week meer dan 100 op de doellijst staan.

Het aan de ketting leggen van de F-15E's brengt de B-2 Spirit weer onder de aandacht. Deze moeilijk met radar te detecteren Stealth-vliegtuigen zijn namelijk ook met zo'n soort bom uitgerust: de GBU-37. Deze toestellen kunnen naar Irak vliegen vanaf hun thuisbasis Whiteman in de VS zonder bij te tanken. Het probleem hierbij is dat nog maar een handvol van deze bommenwerpers operationeel is. Bovendien zijn ze met een maximale snelheid van zo'n 1000 kilometer per uur niet erg snel, dus voor een kort, maar hevig bombardementsoffensief niet erg geschikt.

De Saoedische opstelling frustreert intussen de Amerikaanse strategen. Volgens militairen aangehaald in de Washington Post worden de bombardementsplannen die in het Amerikaanse luchtmachthoofdkwartier in Eskan bij de Saoedische hoofdstad Riad worden opgesteld, nog dagelijks veranderd.