Kevin Costner

In een serie profielen van gezichtsbepalende filmsterren deze week Kevin Costner, de Amerikaanse held die nu met 'The Postman' zijn tweede regie na 'Dances With Wolves' heeft afgeleverd.

Goede oude films worden met de jaren alleen maar beter. Hetzelfde geldt voor veel slechte oude films. Hun gebreken verbleken, hun magie wordt alleen maar groter. Politieke of maatschappelijke opvattingen die je toen misschien verwerpelijk had gevonden, roepen nu slechts een meewarige glimlach op, of dragen zelfs bij aan de charme van een film. Voor filmsterren geldt in dit opzicht hetzelfde als voor films, waardoor je nu bijvoorbeeld wel van James Stewart kunt houden en niet van diens opvolger Kevin Costner. Costner is net als Stewart een Amerikaanse held. Met zijn blonde haren, lange gezicht en even lange lijf uiterlijk misschien nog wel meer dan Stewart, maar de stralen van zijn ster zijn nog niet omfloerst door al dan niet misplaatste vertedering.

Costner (Lynnwood, Californië, 18 januari 1955), die aan de universiteit van Fullerton marketing studeerde, en in The Big Chill (1983) het lijk in de openingssequentie speelde, kreeg zijn eerste grote rol in The Untouchables (1987). Daarin speelde hij zijn eerste good guy, de even rechtschapen als naïeve politie-inspecteur Eliot Ness die de strijdt aanbindt met de gangsters van Chicago. In 1991 speelde hij voor Oliver Stone in JFK de officier van justitie Jim Garrison, de Amerikaan die van de complottheoriën rondom de moord op Kennedy een rechtszaak maakte. Costners status was in de paar jaar tussen 1987 en 1991 zo gegroeid dat hij Garrison meteen als held kon neerzetten; met antihelden verdoet de Amerikaanse acteur zijn tijd niet.

In 1990 vierde Costner triomfen met het door hem ook geregisseerde en geproduceerde Dances With Wolves, het epos over een Amerikaanse soldaat die vriendschap sluit met een Indianenstam. Costner heeft altijd verklaard dat hij van films uit de jaren vijftig als Spartacus en How The West Was Won hield, en je zou het met zeven Oscars bekroonde Dances With Wolves een gemoderniseerde versie van zo'n gouwe ouwe kunnen noemen, waarin de Indianen hun eigen taal mogen spreken en er van oprechte, zij het romantische, interesse voor hun cultuur sprake lijkt. Een smet op Costner vaak laatdunkend 'politiek correct' genoemde film was zijn ruzie met Lakota indianen over een casino dat Costner exploiteerde in Zuid-Dakota en dat volgens de Lakota op heilige grond is gevestigd.

Costners politieke visie is na Dances With Wolves en JFK alleen maar bondiger geworden. 'Af en toe moet er een man met een pistool opstaan om de vrijheid te verdedigen. In films ben ik die man', zie hij in een interview. Costner speelde Robin Hood en Wyatt Earp en waagde zich in 1995 aan het futuristische epos Waterworld, tot Titanic de duurste film aller tijden. Nu speelt Costner de held in het door hem geregisseerde The Postman, alweer een futuristisch epos. Net als Dances With Wolves en Waterworld is The Postman voor hij uitkwam al als een mislukking beschouwd, maar misschien krijgen insiders weer ongelijk, al is het maar in de toekomst, waarin ook slechte oude films goed worden.