Consumentenelektronica in lift

ROTTERDAM, 18 FEBR. De verkoop van consumentenelektronica zit weer in de lift. Na drie magere jaren steeg de totale markt voor consumentenelektronica vorig jaar met 3 procent tot 5,4 miljard gulden. Dat blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek van FIAR, de vereniging van fabrikanten, importeurs en agenten op elektronica-gebied en het marketingbureau Gfk Benelux Marketing Services.

In 1994 en 1995 was er nog sprake van een duidelijke dip, terwijl de omzet in 1996 stabiliseerde. Met name kleurentelevisies, videocamera's, losse audiocomponenten en voorbespeelde cd's en videobanden vonden hun weg naar de consument. Ook relatief nieuwe producten, zoals de breedbeeldtelevisie, programmeerbare videorecorders, tv-video combinaties en audio-apparaten met bioscoopgeluid waren in trek. Bij software richtte de interesse zich vooral op voorbespeelde cd's en videobanden. De totale markt voor software groeide met een kleine 9 procent tot 1,8 miljard gulden.

De verkoop van kleurentelevisies en tv/videocombinaties steeg in aantallen gemeten met 7 procent tot ruim één miljoen stuks. “Naast de tweede televisie op de slaapkamer doet nu ook de derde of vierde tv zijn intrede in de Nederlandse huishoudens”, zegt FIAR-directeur W. Innemee. “Kinderen hebben steeds vaker een eigen toestel op hun kamer.”

Er gingen vorig jaar 147.000 videocamera's over de toonbank, een toename met 9 procent. Bij de populaire duurdere digitale camera's steeg de omzet met 12 procent tot 297 miljoen gulden.

Alleen de belangstelling voor geluidsapparatuur blijft tanende. De verkoop van audiosystemen voor gebruik in huis daalde met 6 procent, terwijl de verkoop van geluidsapparatuur voor in de auto evenals in 1996 een terugval vertoonde van 4 procent. Volgens Innemee is die daling vooral te wijten aan de aanhoudende prijserosie. “In aantallen valt de daling relatief mee, maar de opbrengst is gezakt door de lagere prijzen.” Bij televisietoestellen leidde de gestegen verkopen ( plus 7 procent) daardoor slechts tot een omzetgroei van 4 procent.