Robeco verkoopt concurrerende fondsen

Robeco Groep gaat beleggingsfondsen van concurrenten aanbieden. De Rotterdamse vermogensbeheerder wil inspelen op de groeiende behoefte van beleggers aan een breder aanbod.

“Als one-productshop kan je niet overleven”, weet J. Koelewijn, hoofd strategie van Iris, het gezamenlijk onderzoeksbureau van Robeco en de Rabobank. Het plan bevindt zich volgens hem nog in de inventarisatiefase. “Op korte termijn zal het zeker niet gebeuren. Voor 2000? Aan zo'n voorspelling waag ik me niet.”

Dat Robeco fondsen van concurrenten gaat aanbieden is zeker. “Je moet het zien als een Albert Heijn. Die heeft behalve zijn eigen merk pindakaas ook Calvé op de schappen staan. Een klant neemt geen genoegen met één merk en zo is het ook bij beleggingsfondsen.”

Welke fondsen Robeco in zijn pakket neemt is nog niet duidelijk. Het ligt voor de hand dat grote Amerikaanse beleggingsfondsen van Fidelity, Templeton of Flemings in de portefeuille worden opgenomen. Mogelijk gaat Robeco ook fondsen van Nederlandse concurrenten aanbieden.