'NS houdt Intercity, verliest regionale lijn'

DEN HAAG, 16 FEBR. De Nederlandse Spoorwegen zullen tot 2010 het exclusieve recht behouden om Intercity-treinen te exploiteren. Anderzijds zal het bedrijf na 2000 veel regionale lijnen verliezen. Dit staat in een uitgelekte conceptnota over marktwerking op het spoor na 2000, die minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) volgende maand aan de Tweede Kamer wil presenteren.

Lovers Rail, een particuliere onderneming die later dit jaar Intercity-treinen op drie trajecten in de Randstad wil gaan exploiteren, toonde zich vanmorgen verontwaardigd over de voornemens van de minister. “Dit is een draai van 180 graden in het beleid”, aldus directeur P. Sul van Lovers. “Eerst zou er marktwerking komen en nu wordt de NS toch weer beschermd. We hebben al veel geïnvesteerd en nu wordt ons plotseling de mogelijkheid ontnomen tot verdere groei.” Hij zei dat als de plannen doorgaan, zijn bedrijf zou kunnen komen met een schadeclaim van 200 tot 300 miljoen gulden.

Als het aan Jorritsma ligt, zal de NS wel zijn regionale lijnen kwijtraken evenals de deels nog te bouwen speciale netwerken rond de grote steden, het zogeheten sternet rond Amsterdam, RandstadRail rond Rotterdam en Den Haag en het randstadspoor rond Utrecht. Daarnaast is het de vraag of de NS de hogesnelheidslijn zal mogen exploiteren. Bovendien zal de NS in het algemeen fors moeten afslanken want de minister wil bedrijven uitsluiten van mededinging voor lijnen als ze al meer dan 50 procent van de landelijke markt in handen hebben. Het aandeel van de NS bedraagt nu bijna 100 procent.

De NS wilde zelf vanmorgen niet reageren op de conceptnota omdat de plannen die daarin worden ontvouwd nog niet definitief zijn. Wel is bekend dat het bedrijf steeds heeft onderstreept dat het alleen uit de voeten kan met een samenhangend netwerk, waarbij het zowel de winstgevende intercity-treinen als de veel minder lucratieve regionale lijnen exploiteert.

De NS kreeg vanmorgen steun van de reizigersorganisatie Rover. “Waar zijn ze in hemelsnaam mee bezig op het departement”, aldus een woordvoerder. “Wat schiet je op met zo'n versnippering? Zometeen moet je nog drie verschillende kaartjes kopen voor een afstandje van zestig kilometer.”