Aanvragen tot Europese merkregistratie

Ondernemers kunnen sinds 1 januari 1996 hun merken Europees laten registreren. Met één aanvraag wordt merk- of handelsnaam in alle lidstaten van de Europese Unie gedeponeerd. Een aantrekkelijk alternatief voor het oude systeem, waarbij ondernemers in elk land apart

bescherming moesten aanvragen. De merkregistratie beschermt handelsnaam of logo, en bijvoorbeeld niet de ingrediënten van een product. De bescherming daarvan gebeurt meestal via een octrooi.

In de eerste twee jaar werden ruim 70.000 merken aangemeld bij het Europese Merkenbureau in Alicante, dat gerekend had op slechts 15.000 aanvragen per jaar. Vanuit de VS kwamen al meer dan 20.000 aanmeldingen.

Van de EU-landen verrichtten Duitse ondernemers de meeste depots: ruim 11.000. Nederland staat zesde met 1.921 aanvragen. Griekenland (138 stuks) sluit de rij.

Of het nieuwe systeem echt werkt, wordt pas over een paar jaar duidelijk. Een bedreiging vormt mogelijk de regeling voor 'opposities'. Als een ondernemer een merk- of handelsnaam al voor '96 had gedeponeerd in één van de EU-lidstaten, kan hij bezwaar indienen tegen

de Europese merkregistratie. Wordt dat bezwaar gehonoreerd, dan vervalt de Europese registratie in alle vijftien landen. De kans op oppositie is

groot, omdat bij de nationale registers veel oudere merken en handelsnamen zijn gedeponeerd. Tot nog toe is zo'n 17 procent van de aanvragen tot Europese merkregistratie afgewezen wegens een oppositie.