Pieper bepaalt Philips' strategie

Philips heeft vanochtend formeel de benoeming van de Nederlander Roel Pieper (ex-Compaq) tot lid van de raad van bestuur bekendgemaakt.

EINDHOVEN, 12 FEBR. Philips heeft Roel Pieper benoemd tot lid van de raad van bestuur. Dat heeft het elektronicaconcern vanochtend officieel bekendgemaakt, tegelijk met de publicatie van de jaarcijfers. Pieper (41) wordt verantwoordelijk voor technologie, strategie en planning. Volgens een zeer betrouwbare bron zal hij binnen afzienbare termijn de huidige Philips-president Cor Boonstra opvolgen.

Tot 1 januari dit jaar was Pieper tweede man van de Amerikaanse computerfabrikant Compaq. Met zijn komst naar Philips is Pieper na ruim acht jaar weer teruggekeerd naar Europa. In plaats van Duitsland, waar hij voor zijn vertrek naar de Verenigde Staten een decennium werkte, kiest Pieper nu voor Nederland. Bij een presentatie van een netwerk rond

startende Nederlandse ondernemers in de informatie- en communicatietechnologie gaf hij gisteren aan dat hij “graag iets wil teruggeven” aan zijn geboorteland Nederland. Daarbij doelde hij in de eerste plaats op hulp aan beginnende ondernemers. Maar met zijn vanmorgen bekendgemaakte benoeming zal Pieper misschien ook iets 'terug kunnen geven' aan één van Nederlands belangrijkste ondernemingen.

“Ik heb mijn hele leven gezocht naar situaties waarin je veel kan leren. Die heb ik nodig om gezond te blijven in mijn hoofd.” Met deze woorden verklaarde Roel Pieper vanmorgen in Eindhoven zijn komst naar Philips. Pieper had aanbiedingen van computerfabrikant Apple, Silicon Graphics en tientallen andere bedrijven. Hij heeft voor Philips gekozen,

omdat hij eens iets heel anders wilde doen. “Je wilt niet permanent bezig zijn met het repareren van bedrijven', aldus Pieper vanmorgen. “Ik heb ik de afgelopen jaren vaak gewerkt voor bedrijven die van min twintig naar nul moesten worden gebracht. Dat is steeds goed gegaan. Ik vond dat het tijd werd iets nieuws te gaan leren.”

Pieper houdt zich op de vlakte over de vraag of hij de huidige president

Boonstra zal opvolgen. “Wat ik ook zeg, het zal verkeerd worden uitgelegd”, zegt hij. Duidelijk is dat hij voor de opvolging een belangrijke kandidaat is. Niet voor niets is Pieper de loodzware portefeuille strategie en technologie toebedeeld. Los van Philips heeft Pieper altijd benadrukt dat hij niet geschikt is 'de tweede man bij een bedrijf' te zijn. Om die reden zou hij computerfabrikant Compaq verlaten

hebben.

Pieper bevestigde vanmorgen dat zijn belangrijkste taak voorlopig zal liggen in het uitstippelen van Philips' langverwachte strategie waarvan de openbaarmaking is uitgesteld tot het einde van dit jaar. “De titel [director of technology, strategy and planning] is natuurljk niet voor niets gekozen”, aldus Pieper. “Je had aan die verantwoordeljkheid nog wel meer woorden kunnen toevoegen, maar ik denk dat je de kern raakt als

je de vraag stelt hoe Philips zijn technologie in de toekomst strategisch in moet zetten.''

Philips zal in de ogen van Pieper met name kunnen profiteren van zijn kennis van de Amerikaanse markt. “Als je kijkt naar de prioriteiten op Philips' agenda dan zie je een belangrijke overlap met hetgeen ik in het

verleden heb kunnen doen', aldus Pieper. “Ik ken de Amerikaanse manier van zaken doen en kan Philips helpen de Amerikaanse markt te benaderen met de juiste technologie en de juiste marketing. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat Philips zich Amerikaans moet aan gedragen. Philips blijft een mondiaal bedrijf met grote belangen in Europa en Azië, maar de Amerikaanse markt is een markt waar je voorop moet lopen als je bij wilt blijven in de nieuwe ontwikkelingen in de informatietechnologie.”

Pieper heeft in het recente verleden gezegd dat Europa op het gebied van

IT verloren was. Kan Europa met sterke bedrijven in de consumentenelektronica als Philips die achterstand inlopen? Pieper: “You got it. De verdere toepassing van informatietechnologie is precies

een terrein dat nog braak ligt. Daarvan kan Philips profiteren. Mensen zullen in de toekomst voor hun toegang tot de informatiewereld niet een pc met [het besturingsprogramma] Windows gebruiken. Ze zullen gebruik maken van spraakherkenning of de telefoon. Dat heb ik altijd gezegd. De consument gaat geen pc kopen om een krop sla bij Albert Heijn te kopen. De toekomst in de huiskamer ligt nog volledig open.''

In antwoord op vragen gaf Pieper gisteren al aan dat in zijn ogen bedrijven als Philips vanuit hun huidige positie als producent van cd-spelers, televisies en videorecorders een aanval kunnen doen op de dominante computerbedrijven. Pieper: “Alle bedrijven die zich bezighouden met consumentenelektronica, of het nu gaat om General Electric, Sony, Toshiba of Philips, staan op het punt om op grote schaal

activiteiten te gaan ontplooien op het snijvlak van de informatie- en communicatietechnologie. Voor die bedrijven die op dat terrein een voorsprong weten te behalen, valt heel veel geld te verdienen.''Gedurende zijn verblijf in de Verenigde Staten bouwde de Nederlander een reputatie op als een manager die harde ingrepen niet schuwt en een goede neus heeft voor de technologische ontwikkelingen in de branche.

Met tien jaar ervaring bij het Duitse Software AG als bagage vertrok Pieper begin jaren negentig naar Amerika. Voortbouwend op een brede ervaring bij Software AG raakte zijn carrière in een stroomversnelling. Pieper werkte voor Unix Systems Laboratories (een dochter van AT&T) en UB Networks (vroeger Ungermann Bass). Daarna vertrok hij naar Tandem Computers waar hij binnen korte tijd de nieuwe topman werd. Afgelopen zomer loodste Pieper Tandem in de armen van Compaq. Daar kreeg hij van de Duitse topman Eckardt Pfeiffer verantwoordelijkheid voor het op poten zetten van de wereldwijde verkoop

en marketing van de nieuwe combinatie.