Philips: mobiele telefoon zit tegen

EINDHOVEN, 12 FEBR. Philips lijdt tegen de eigen prognoses in nog steeds verlies op de productie van mobiele telefoons. De grote concurrentie, problemen bij de introductie van nieuwe toestellen en het opzetten van een wereldwijde organisatie zorgen nog zeker zes maanden voor grote verliezen.

Dit heeft president Cor Boonstra vanochtend bekendgemaakt tijdens een toelichting op de jaarcijfers. Met zijn uitspraken komt hij terug op

eerdere prognoses over de gang van zaken bij de mobiele telefoons. Eerder sprak het concern de verwachting uit dat het betrokken onderdeel Consumer Communications in elk geval één maand in 1997 winstgevend zou zijn. “Nu denk ik dat we nog zeker zes maanden hard moeten werken om quitte te spelen”, aldus Boonstra.

Philips noemt het verlies op de mobiele telefoons 'aanzienlijk' maar wil

geen details verstrekken. Het concern heeft ruim twee jaar geleden besloten in de mobiele telefonie te stappen, mede omdat er in deze sector grote groeimogelijkheden zijn. Philips' omzet in Consumer Communications (buzzers, zaktelefoons) steeg in het afgelopen jaar van 1,2 miljard tot 3,3 miljard gulden.

Het verliesgevende bedrijfsonderdeel Consumer Communications is ondergebracht in een gezamenlijke onderneming met het Amerikaanse Lucent. Philips heeft daarin een belang van 60 procent. De activiteit behoort tot de 35 procent van Philips die nog niet voldoet aan de door Boonstra gestelde rendementseis van 24 procent op het vermogen dat is geïnvesteerd. Gemiddeld genomen zag Philips dit rendement toenemen van 7,1 naar 18,2 procent.

Ook automatiseringsdochter Origin behoort tot de categorie bedrijfsonderdelen die nog onvoldoende presteren. Origin, in 1996 nog fors verliesgevend, behaalde in het afgelopen jaaar een bescheiden winst. Boonstra wees erop dat Origin een omzetgroei realiseerde van 21 procent. “En we moesten het management tegenhouden, omdat we eerst willen dat de winstgevendheid op peil komt”, aldus Boonstra. Over de onderhandelingen met Price Waterhouse kon Philips vanmorgen niets nieuws

melden. De accountant kondigde vorig jaar aan een minderheidsbelang te willen nemen in Origin en de transactie had eind vorig al rond moeten zijn.

Boonstra kondigde vanmorgen aan dat Philips in 1998 een miljard gulden zal investeren in 'de ruggengraat' van de onderneming. Een deel van dit bedrag wordt besteed aan de verbetering van Philips' interne computernetwerk. Daarnaast zal Philips dit jaar “honderden miljoenen” extra besteden aan reclame en de verdere opbouw van zijn merknaam. “Het

merk behoort ook tot de ruggengraat van de onderneming'', aldus Boonstra.

Met name in de Verenigde Staten is het Philips-merk nog relatief onbekend. In het afgelopen jaar behaalde het concern in Noord-Amerika een schamele winst van 2 miljoen gulden op een omzet van 20 miljard.