Jorritsma: RandstadRail niet vertraagd

DEN HAAG, 11 FEBR. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft gisteren ontkend dat er sprake zou zijn van vertraging bij de invoering van Randstad-Rail, een netwerk van sneltramlijnen dat Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer met elkaar moet verbinden.

“Wij zitten gewoon op planning”, aldus de minister.

Jorritsma deed haar uitlatingen tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer, nadat D66-Kamerlid N. van 't Riet om opheldering had gevraagd over een bericht van maandag in NRC Handelsblad dat het plan om de eerste sneltrams per 1 januari 2000 over de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn te laten rijden vrijwel zeker niet zou worden gehaald.

Het materieel dat op deze trajecten moet worden ingezet, is nog altijd niet besteld. “De pilot (de eerste tram, red.) rijdt niet in 2000, die rijdt dan zeker niet”, zo citeerde het artikel Ton Kaper, directeur van de HTM en voorzitter van het samenwerkingsverband dat de dienst op beide trajecten moet gaan exploiteren.

“De een is wat pessimistischer over de mogelijheden en de ander wat optimistischer”, meende de minister gisteren. Ze gaf wel toe dat er geen tijd meer is te verliezen: “Het is krap, absoluut krap. Wellicht zal het nog een tijdje met bestaand materieel moeten gebeuren.”

Ook zei ze dat het om een “bestuurlijk lastig probleem” gaat, mede omdat de tram- en metrosystemen tot dusverre lokaal zijn ontwikkeld en de trein nationaal.

Voor Jorritsma is de dreigende vertraging dan ook een tegenvaller. Ze had Randstad-Rail zelf kort na haar aantreden gepresenteerd als een belangrijke steunpilaar in de strijd tegen de almaar aanzwellende files in het zuidelijke deel van de Randstad. Ze trok 600 miljoen gulden uit voor de eerste fase van het project. De totale kosten worden geraamd op zes miljard.

“Er komt een fantastisch openbaar vervoersysteem in de Randstad”, verklaarde ze nog uitbundig in 1995. In de Kamer ontkende de minister gisteren echter zich in deze geest te hebben uitgelaten.