'Europaboulevard moet ondergronds'

AMSTERDAM, 11 FEBR. De gemeente Amsterdam wil de Europaboulevard, de belangrijkste aan- en afvoerroute van congrescentrum RAI, ondergronds aanleggen. Met dit plan is een investering gemoeid van 250 miljoen gulden.

Het college van B en W van Amsterdam heeft ingestemd met een plan van het stadsdeel Rivierenbuurt dat een voorkeur heeft voor ondergrondse aanleg van de Europaboulevard omdat hiermee veel infrastructurele problemen in het gebied rond de RAI worden opgelost. Winkeliers in de omgeving zullen dan meer van de RAI profiteren en de geluidsoverlast van het autoverkeer zal afnemen.

De Europaboulevard is de aftakking van de A10 naar de RAI. Rond de snelweg A10 ligt de Zuidas, de duurste kantorenlocatie van het land. De directie van de RAI heeft een voorkeur voor ondergrondse aanleg van de Europaboulevard, omdat dit het beste aansluit bij de uitbreiding en modernisering van het congrescentrum.

De RAI heeft plannen om het aantal vierkante meters tentoonstellingsruimte van 90.000 vierkante meter met 30.000 uit te breiden. Ook moeten de hallen en de entree worden gemoderniseerd. Hiermee is los van de infrastructuur een bedrag gemoeid van 400 tot 500 miljoen gulden. De internationale concurrentie maakt het volgens een woordvoerder van de RAI noodzakelijk dergelijke investeringen te doen. “Duitsland en Frankrijk hebben al prachtige congrescentra waar we qua allure al niet meer tegenop kunnen”, aldus de woordvoerder.

Omdat Amsterdam nog steeds een aantrekkelijke toeristenstad is, lukt het volgens hem nog om bij de tien grootste Europese congressteden te blijven horen.

De uitbreiding en modernisering van de RAI en de aanleg van een ondergrondse Europaboulevard moeten in 2005 gereed zijn. Maar dit is nog afhankelijk van het op tijd gereed komen van de Noord-Zuidlijn, de twee miljard gulden kostende metrolijn.

Binnen het RAI-complex moet een metrostation komen. Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft nog geen geld voor de Noord-Zuidlijn gereserveerd.