Don Juan DeMarco

Don Juan DeMarco (Jeremy Leven, VS, 1995), Bel.2, 20.30-22.10u.

“Men heeft wel beweerd dat Don Juan niet van vrouwen hield, hen verachtte”, aldus de Franse schrijver Michel Tournier in zijn Ideeën en hun Spiegelbeeld. “Voor hem zijn vrouwen wild dat moet worden buitgemaakt.”

En inderdaad, de suïcidale Don Johnny DeMarco die Johnny Depp neerzet in Don Juan DeMarco uit 1995 heeft nog slechts één uitdaging nodig voordat hij een einde aan zijn leven maakt: een vrouw versieren. “Ik ben Don Juan”, zegt hij op een toon alsof dat genoeg is en zwaait met flamboyante zwier neer aan het tafeltje van een dame in een restaurant. Ze reageert lacherig en vol ongeloof, waarom zou ze anders: “En je verleidt vrouwen?”

Maar nee! Híj “zal vrouwen nooit gebruiken.” Vanaf dat moment lijkt de Don Juan die voormalig klinisch psycholoog Jeremy Leven in zijn regiedebuut portretteert meer op de door Tournier beschreven Casanova: hij is onweerstaanbaar, wordt bemind en bemint “alles van de vrouw, tot en met haar meest intieme geheimen.”

Die postmoderne mix van de eigenschappen van de twee grootste verleiders die de geschiedenis heeft voortgebracht, geeft al aan dat het Leven niet te doen is om een echt portret van de legendarische Don Juan. Zijn hoofdpersoon is een echte Amerikaanse boy next door die zich inbeeldt de illustere vrouwenversierder te zijn. Zonder zijn bijeengeraapte hispanic-italatino accent, nachtzwarte lokken en geloken oogopslag is hij niets, maar in zijn fantasie - en misschien wel echt dankzij zijn fantasie, dat laat de film elegant in het midden - kan hij alles zijn: van Don Juan tot Casanova of een combinatie van beiden als het de scenarioschrijver belieft.

Het publiek van de Utrechtse sneak preview, waar ik de film voor het eerst zag, reageerde met dezelfde sceptische verbazing op het Don Juan-verhaal, als dat meisje in het restaurant, maar ging even snel overstag om getuige te zijn van een verleidelijk en campy pleidooi voor liefde en verbeeldingskracht.

Mooi is de film vooral door zijn hoofdrolspelers: Depp als Don Juan, zijn zoveelste Deppiaanse personage, maar ook Marlon Brando, de rebel van vroeger als de bijna gepensioneerde psychiater die de jongen het voordeel van de twijfel geeft en daardoor zelf weer jong van hart wordt.