Concernwinst groeit 9 pct; Crisis in Azië drukt winst van Polygram

ROTTERDAM, 11 FEBR. De Aziatische crisis heeft de winstgroei van muziek- en filmconcern Polygram in Azië het afgelopen jaar beperkt tot één procent. Volgens de Franse topman Alain Lévy kan de crisis ook dit jaar Polygrams afzet in Aziatische landen negatief beïnvloeden.

De tegenvallende winstgroei in Azië, waar Polygram 16 procent van zijn omzet behaalt, was het gevolg van retourzendingen en voorzieningen voor oninbare vorderingen. De omzetgroei in Azië bedroeg in 1997 16 procent.

De zwakke prestaties in het Verre Oosten wist Polygram enigszins te compenseren in Japan. Daar boekte het concern succes met het album Review van de Japanse band Glay. Deze cd werd met 4,5 miljoen stuks het best verkopende Japanse album aller tijden.

Door goede prestaties in andere markten zag Polygram zijn nettowinst met 9 procent toenemen tot 787 miljoen gulden. Beleggers toonden zich tevreden. Het aandeel noteerde vanmorgen 2,30 gulden hoger op 98,80. De omzet van het concern groeide met 17 procent naar ruim 11 miljard, de winst per aandeel met 9 procent naar 4,37 gulden.

Polygram compenseerde de zwakte in Azië met goede cijfers in Europa (51 procent van de omzet), en landen als Australië, Brazilië en Mexico. In deze laatste categorie 'overige gebieden' steeg de omzet van Polygram met 19 en het bedrijfsresultaat met 47 procent. In Europa nam de omzet toe met 15 en het resultaat met 24 procent. De regio Noord-Amerika (25 procent van de omzet) liet een verlies zien, volgens Polygram vooral door toegenomen investeringen in de filmbranche. De Amerikaanse muziekdetailhandel had in de afgelopen twee jaar te kampen met overcapaciteit, prijzenslagen en faillissementen, maar volgens Lévy heeft de branche zich hersteld. Polygrams best verkopende album was in het afgelopen jaar het debuutalbum Middle of Nowhere van de Amerikaanse groep Hanson (8,4 miljoen stuks).

De filmtak Polygram Filmed Entertainment zag de verliezen in het afgelopen jaar oplopen van 35 miljoen naar 109 miljoen gulden. Door sterke films als Bean (opbrengst in de bioscoop tot op heden: 220 miljoen dollar) en The Game (opbrengst 85 miljoen dollar) kon Polygram in het vierde kwartaal een bescheiden winst (15 miljoen gulden) laten zien.

Polygram heeft zich in 1992 ten doel gesteld een filmstudio op te bouwen die kan concurreren met de grote filmstudio's in Hollywood. Tot op heden werd daarvoor meer dan een miljard dollar geïnvesteerd. Dit jaar timmerde Polygram aan de weg met de overname van een grote filmcatalogus uit de boedel van de Franse bank Crédit Lyonnais, een overeenkomst voor gezamenlijke filmfinanciering met Warner-dochter Castle Rock Pictures en de opbouw van een wijdvertakt eigen distributienetwerk in de VS.