Bijna 30 miljard in 5 jaar; Boeing gaat investeren in Europa

BRUSSEL, 11 FEBR. De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is van plan de komende vijf jaar bijna 14 miljard dollar (28,7 miljard gulden) te investeren in zijn Europese toeleveranciers, waardoor zo'n 90.000 nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd.

Dat heeft Ron Woodard, chef van Boeings 'Commercial airplane group', gisteren gezegd tijdens een bijeenkomst van luchtvaartfunctionarissen in Brussel.

De bekendmaking van Woodard past in het streven van Boeing om steeds meer een multinationale onderneming te worden met minder exclusief Amerikaanse en meer internationale wortels. Daarmee hoopt Boeing tegelijk de scherpste kanten van de tweestrijd met het sterk opkomende Europese Airbusconsortium af te slijpen.

Als voorbeeld van de groeiende Europese betrokkenheid bij Boeing noemde Woodard de laatste telg van Boeings commerciële vliegtuigfamilie, de 717-200 voor 95 passagiers waarvoor bijna de helft van de onderdelen door Europese bedrijven wordt geleverd. Zo levert het Italiaanse Alenia rompdelen, verzorgt het Oostenrijkse Fischer Advanced Components het interieur, werkt het Franse Labinal aan de bekabeling, terwijl het Britse Smith Industries bijdraagt aan de inrichting van de cockpit.

Verder levert Andalucia Aerospacial uit Spanje vleugeldelen voor de B-717, terwijl de combinatie BMW-Rolls Royce voor de motoren zorgt. Deze straalmotoren, die 20 procent van de totale waarde van het toestel vertegenwoordigen, zullen worden gebouwd in een nieuwe fabriek nabij Berlijn. Daar zullen volgens zegslieden van Boeing duizend mensen werken.

Tijdens zijn toespraak voor de Aviation Club in Brussel herinnerde Woodard er verder aan dat de Franse Snecma-groep een essentiële bijdrage levert aan de bouw van de Boeing 737, 's werelds meest verkochte vliegtuig. De nieuwste modellen van dit vliegtuig gebruiken vaak CFM56-motoren die in Frankrijk worden geproduceerd door CFMI, een samenwerkingsverband tussen het Franse Snecma en het Amerikaanse General Electric.

Woodard herinnerde er aan dat de bouw van de nieuwe Boeing 737-700 - door het gebruik van de in Frankrijk geproduceerde CFM56-motoren - in Frankrijk zelf meer werkgelegenheid schept dan de constructie van de vergelijkbare Airbus A319. Die wordt in Hamburg geassembleerd.

De productie van de CFM56-motoren biedt, volgens Woodard, in Europa werk aan 11.000 mensen. Dit draagt nu zo'n 400 miljoen dollar per jaar bij aan Snecma's omzet, wat de komende zeven jaar zal oplopen tot een miljard dollar per jaar.

Boeings 'Europese offensief' komt na een moeilijk jaar, waarin een geforceerde productie-uitbreiding leidde tot tijdelijke chaos en stagnatie. Daardoor leed Boeing in 1997 voor het eerst in vijftig jaar verlies. Bovendien wist Airbus zijn marktaandeel op te voeren van 33 naar 44 procent. Boeing neemt de rest voor zijn rekening.