Ahold begint met bouw van hypermarkten in Tsjechië

ZAANDAM, 11 FEBR. Dit najaar opent Ahold in Tsjechië twee hypermarkten. Het concern doet dit in nog te bouwen winkelcentra aan de rand van Praag en Brno.

De winkelcentra worden ontwikkeld door een onderneming waar Ahold een belang van 25 procent in heeft. De Britse projectontwikkelaar Stannifer is de tweede partij met een belang van 75 procent.

Naast de hypermarkten komen er in de centra restaurants, bioscopen, een discotheek en een aantal speciaalzaken.

Het supermarktconcern denkt met de hypermarkten de marktpositie in Tsjechië verder te kunnen versterken. Volgens F. Ahlqvist, lid van de Raad van Bestuur van Ahold is de Tsjechische consument er aan toe om in één winkel te kunnen kiezen uit kruidenierswaren, verse producten en artikelen als textiel, cd's, elektronica, doe-het-zelfartikelen, tuingereedschap en kleine meubelen.

De hypermarkten krijgen een vloeroppervlak van 10.000 vierkante meter.

De Tsjechen kunnen in deze mammoetzakenkiezen uit niet minder dan 60.000 artikelen. Daarmee zijn de winkels stukken groter dan de supermarkten die Ahold nu in het land exploiteert.

Ahold zit sinds 1991 in het Oost-Europese land via Euronova, een volledige dochter. Het concern heeft in Tsjechië 76 supermarkten en 38 discountwinkels.

Vorig jaar zette Euronova met 4300 werknemers bijna 500 miljoen gulden om.