Studiehuis

De reactie van A. Keultjes (NRC Handelsblad, 6 februari) staat bol van vooroordelen die mij - als voorstander van het studiehuisconcept - betreffen. Zo zou ik 'zelfstandigheid verwarren met een weinig intensieve begeleiding'.

Ik kan de heer Keultjes geruststellen: de leerlingen die ik de afgelopen jaren onder mijn verantwoording naar het eindexamen heb begeleid, heb ik niet aan hun lot overgelaten. In hun zelfstandige werkwijze werd juist snel zichtbaar waar het aan mankeerde. En daar ben ik bij het individu verder mee gegaan. Niet alleen inhoudelijk, maar ook op het gebied van de manier van studeren. Ik zou zeggen: het tegengestelde aan 'zelfstandigheid aanbrengen door examenkandidaten met een kluitje in het riet sturen'!

Ik hoop niet dat er veel collega's zijn die denken dat zij hun leerlingen in de toekomst aan hun lot moeten overlaten. Maar is het opgeven en thuis laten maken van huiswerkopgaven na een klassikale les van 50 minuten, niet écht met een kluitje in het riet sturen?

Inderdaad, het oefenen met opgaven, de begeleiding van het leren hoort niet bij een huiswerkinstituut, of thuis. Maar op school!