Nettowinst Unilever stijgt tot 10,9 miljard

ROTTERDAM, 10 FEBR. Unilever heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 10,9 miljard gulden. Gecorrigeerd voor eenmalige baten, zoals de verkoop van de chemiedivisie, bedroeg de winst 5,7 miljard, 24 procent meer dan vorig jaar.

Dat heeft het levensmiddelenconcern vanmorgen bekendgemaakt. De omzet nam met 8 procent toe tot 94,6 miljard gulden. De winststijging werd bereikt ondanks fors hogere marketingkosten, met name in het vierde kwartaal.

“Onze strategie begint te werken”, zei bestuursvoorzitter M. Tabaksblat in een toelichting op de cijfers. “We hebben een groei van het volume behaald van 3,5 procent. En de winstmarge is met een procentpunt verbeterd.” Tabaksblat is positief over 1998, maar gaf geen winstprognose.

De Nederlands-Britse multinational richt zich sinds vier jaar op veertien soorten producten, verdeeld over de sectoren voeding, wasmiddelen en persoonlijke verzorging. Door minder winstgevende onderdelen te verkopen en herstructurering van fabrieken moet de winstgevendheid van het hele concern verbeteren.

De brutowinstmarge (het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) op de voortgezette activiteiten steeg van 8,8 procent in 1996 naar 9,8 procent vorig jaar, dichtbij de dubbele cijfers die Unilever wenst.

De financiële crisis in Zuidoost-Azië, goed voor 6 procent van Unilevers omzet, had nauwelijks invloed op de resultaten in 1997. Het concern verwacht de komende jaren wel dat de groei in zijn nieuwe markten, zoals Azië en Latijns Amerika, vertraagt. In die nieuwe markten behaalt Unilever nu 32 procent van zijn omzet.