Fonds Postbank belegt in merken

ROTTERDAM, 10 FEBR. De Postbank gaat eind van de maand een beleggingsfonds op de markt brengen dat gaat investeren in wereldberoemde merknamen. Het fonds, dat het Postbank Wereldmerkenfonds is gedoopt, gaat geld van beleggers steken in bedrijven die het op de internationale markt van de kracht van hun merknaam moeten heben, zoals McDonalds, Sony, Heineken en Volkswagen.

“Wij verwachten dat beleggers voor een bedrag van zo'n 200 tot 300 miljoen gulden zullen inschrijven”, zegt Postbank-directeur drs. H. Dijkman. “Een beetje afhankelijk van de sfeer op de financiële markten.”

Hoewel hij niet uitsluit dat er ergens in de catalogus van een Amerikaanse vermogensbeheerder een vergelijkbaar beleggingsfonds is opgenomen, is het fonds in elk geval voor Nederland uniek. Een theoretische portefeuille op basis van de selectiecriteria van het fonds leverde de afgelopen jaren sinds 1983 een rendement op dat 9 à 10 procent boven het gemiddelde lag van de graadmeter van de internationale effectenbeurzen, aldus Dijkman.

Het fonds geeft beleggers volgens hem een grotere herkenbaarheid in wat voor soort ondernemingen hij zijn geld steekt. Marktonderzoek leverde de Postbank positieve reacties op, vertelt hoofd aandelen drs. L. Keemink. “Je belegt in producten waarmee je dagelijks in aanraking komt.” Naast bedrijven die naar hun merk zijn genoemd (McDonalds), investeert het fonds ook in ondernemingen als Unilever die zelf geen merk zijn, maar wel talloze merknamen exploiteren. Dijkman verwacht dat de ondernemingen waarin het fonds investeert wel last hebben van de economische terugval in Zuidoost-Azië, waar menigeen juist de afgelopen jaren extra groei wilde realiseren. De Azië-griep was echter geen reden om de lancering uit te stellen. “De kracht van deze bedrijven, hun merkenwaarde, komt daar ongeschonden uit. Op de Japanse effectenbeurs hebben bekende namen als Sony en Toyota het beter gedaan dan het beursgemiddelde.

Een merknaam is ook een buffer tegen een economische terugval.'' Het fonds is het vierde fonds dat de Postbank op de markt brengt. Door restricties in het verleden was de bank een relatieve laatkomer op de Nederlandse markt voor beleggingsfondsen. Eerder kwam de bank met beleggingsfondsen voor aandelen van internationale en Nederlandse bedrijven. Vorig jaar kwam daar een IT Fonds bij dat louter investeert in bedrijven in de sector informatietechnologie. Deze drie fondsen hebben inmiddels een omvang van 2 miljard gulden, zegt Keemink. Vorig jaar steeg het belegd vermogen met 800 miljoen gulden, waarvan tweederde nieuw kapitaal dat werd toevertrouwd door beleggers (voor onder meer het IT Fonds) en eenderde waardstijging van de bestaande beleggingen van de fondsen.